باز شدن راه‌های قاچاق PVC

با افزايش قيمت دلار در بازار آزاد و شكاف بين قيمت دلار نيمايي و آزاد، راه براي قاچاق محموله هاي پي وي سي به تركيه و افغانستان باز شده است.

در حالي قيمت پي وي سي امروز در بازار تهران با افزايش چشمگير به ١١ هزار و ٦٠٠ تومان در هر كيلو رسيد كه با افزايش قيمت دلار در بازار آزاد و شكاف بين قيمت دلار نيمايي و آزاد، راه براي قاچاق محموله هاي پي وي سي به تركيه و افغانستان باز شده است، اين در حالي است كه پيش از افزايش قيمت دلار، پي وي سي در محدوده ٩ هزارتومان در هر كيلو قرار داشت و محموله هاي پي وي سي سازها وارد سيستم مچينگ در بورس مي شد، با رشد قيمت دلار و بازگشت دلالان به بازار همچنان نگراني از افزايش بيشتر قيمت وجود دارد، حال آنكه افزايش حجم عرضه پي وي سي سازها و عرضه سلف با توجه به اينكه توليد پتروشيمي بندرامام ٢٨٠٠ تن در هفته و توليد اروند ٧٠٠تن به صورت روزانه است، مي تواند به تعادل بازار و كاهش رقابت ها كمك كند.

به نظر مي رسد بيشتر دلالان و قاچاقچيان در اين بازار فعاليت مي كنند؛ چرا كه در يك ماه گذشته مصرف افزايش نيافته و توليدكنندگان هم نگران تعطيلي واحدهاي خود با افزايش قيمت پي وي سي و خواب اجباري بازار هستند. حال اين سوال مطرح مي شود كه چرا افزايش عرضه از سوي پي وي سي سازها اعمال نمي شود؟ برخي منابع خبري مي گويند: تنها شركت ملي صنايع پتروشيمي و بورس كالا مي خواهند كف عرضه رعايت شود و نگاهي عميق تر به بازار وجود ندارد!

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران