بازار ارز درصدد جبران افت قیمت‌ روزهای قبل

بازار ارز که برای پنج روز متوالی افت‌های جدی را تجربه می‌کرد، در معاملات روز گذشته درصدد جبران برآمد و رشد ۴/ ۱ درصدی را تا ساعت ۱۶ به ثبت رساند.

دیروز اولین رشد قیمت دلار در هفته جاری ثبت شد، آیا این روند ادامه خواهد یافت یا مجددا روند ارز نزولی خواهد شد؟

براساس تحلیل دنیای اقتصاد، بازار ارز که برای پنج روز متوالی افت‌های جدی را تجربه می‌کرد، در معاملات روز گذشته درصدد جبران برآمد و رشد ۴/ ۱ درصدی را تا ساعت ۱۶ به ثبت رساند. نرخ هر دلار آمریکا دیروز ۱۸۰ تومان افزایش یافت و به سطح ۱۲ هزار و ۸۲۰ تومان رسید. برخی معتقدند گروه‌های متضرر از کاهش نرخ با طرح شایعه قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF زمینه‌ساز رشد دوباره دلار شده‌اند و برخی دیگر، از تلاش دلار برای دستیابی به تعادل جدید صحبت می‌کنند.

به نظر می‌رسد بازار ارز در حرکت خود به سمت تعادل جدید از یک طرف با عزم راسخ بازارساز برای کنترل نرخ‌ها و از سوی دیگر با نگرانی از شکاف بودجه دولت و در نتیجه افزایش تقاضای غیرتجاری ارز روبه‌رو است. رفع محدودیت سقف خرید ۲ هزار یورویی در صرافی‌های مجاز هم عامل موثر در معاملات دیروز ارز بود.

شکست خط نزولی سکه

سکه هم روز گذشته به چرخش مثبت دلار واکنش نشان داد و ضمن حمایت از روند پایدار طلای جهانی به پنج افت متوالی خود پایان داد. بهای هر سکه طرح جدید ساعت ۱۶ دیروز ۹۰ هزار تومان افزایش یافت و به سطح ۴ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان رسید. هر چند طلای جهانی هم بازگشایی مثبت در روز گذشته داشت اما بخش عمده رشد بیش از ۲ درصدی سکه در معاملات دیروز را می‌توان مرهون تقویت ۴/ ۱ درصدی نرخ دلار در بازار داخلی ارز دانست. سکه با وجود صعود قوی‌تر نسبت به دلار، همچنان عقب‌تر از دلار از ابتدای سال است. دلار از ابتدای سال کاهش ۵/ ۲ درصدی را ثبت کرده درحالی‌که قیمت هر سکه طرح جدید طی ۹ ماه اخیر با وجود تقویت ۱۳ درصدی اونس جهانی، حدود ۵ درصد عقب‌نشینی کرده است.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت طلا و سکه

نظرات کاربران