اصلاح نسبی سهمیه‌ها در سامانه بهین‌یاب

رئیس هیات مدیره انجمن ملی پلاستیک ایران گفت: در گذشته به دلیل مشکلاتی که در بحث سهمیه بندی خرید مواد اولیه در سامانه بهین یاب وزارت صمت وجود داشت، برخی واحد‌های تولیدی سهمیه بالاتری نسبت به تولید خود دریافت کرده بودند و حتی واحد‌هایی هم بودند که فعالیت تولیدی نداشته و با دریافت سهمیه خود اقدام به فروش آن در بازار آزاد می‌کردند که خوشبختانه دولت و وزارت صمت با سروسامان دادن به این سامانه و اصلاح سهمیه ها، امکان خرید مواد اولیه براساس میانگین خرید طی دو سال گذشته را فراهم کردند.

 بیوک آقا صحاف امین رئیس هیات مدیره انجمن ملی پلاستیک ایران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران، اظهار کرد: دولت و وزارت صمت نسبت به گذشته رویکرد بهتری را برای تنظیم بازار‌ها در پیش گرفته اند و تا حدودی به بخش خصوصی و تشکل‌ها در تصمیم گیری‌های مربوط به صنایع بها می‌دهند که بدون شک بررسی وضعیت و تصمیم گیری برای صنایع با نظرخواهی و مشارکت بخش خصوصی می‌تواند در روند تولید و تامین مواد اولیه اثر ویژه‌ای داشته باشد.

رئیس هیات مدیره انجمن ملی پلاستیک ایران گفت: در گذشته به دلیل مشکلاتی که در بحث سهمیه بندی خرید مواد اولیه در سامانه بهین یاب وزارت صمت وجود داشت، برخی واحد‌های تولیدی سهمیه بالاتری نسبت به تولید خود دریافت کرده بودند و با خرید مواد اولیه با قیمت پایین‌تر از بازار آزاد و فروش آن به قیمت‌های واقعی کسب سود می‌کردند. حتی واحد‌هایی هم بودند که فعالیت تولیدی نداشته و با دریافت سهمیه خود اقدام به فروش آن در بازار آزاد می‌کردند که خوشبختانه دولت و وزارت صمت با سروسامان دادن به این سامانه و اصلاح سهمیه ها، امکان خرید مواد اولیه براساس میانگین خرید طی دو سال گذشته را فراهم کردند.

وی افزود: هر چند این موضوع نیز اشکالات مربوط به خود را دارد؛ چرا که ممکن است یک واحد تولیدی به عنوان مثال، در حال حاضر دو هزار تن خرید هفتگی داشته باشد، اما به دلیل رکود حاکم بر بازار طی دو سال گذشته و عدم برنامه ریزی برای اجرای طرح‌های عمرانی جدید و فروش پایین محصول خود در آن بازه، میانگین خرید دو سال اخیرش تنها ۱۰۰ تن بوده است و بر همین اساس، در سامانه بهین یاب وزارت صمت سهمیه ۱۰۰ تنی برای آن لحاظ شده که این موضوع مشکلاتی را در تامین مواد اولیه مصرفی برای تولیدکننده ایجاد می‌کند. در مقابل نیز شرکت‌هایی که تولید کمتری داشتند امروز امکان دریافت سهمیه بیشتر از توان تولید خود از سامانه بهین یاب وزارت صمت را دارند، اما در نگاهی منصفانه شرایط تخصیص سهمیه به مراتب بهتر شده و در مسیر پالایش نهایی قرار دارد.

وی با بیان این پیشنهاد که باید در این فرمول سهمیه بندی‌ها در سامانه بهین یاب وزارت صمت تجدید نظر کرد، گفت: انجمن‌های صنفی صنایع پایین دستی از جمله انجمن ملی پلاستیک پیشنهاد داده اند که در سهمیه بندی خرید مواد اولیه مسائلی از جمله میزان مصرف برق، گزارش‌های مربوط به ارزش افزوده و مالیات‌های پرداختی مبنای تعیین سهمیه‌ها قرار گیرد که خوشبختانه وزارت صمت با همفکری و مشارکت تشکل‌های بخص خصوصی در حال بررسی موضوع است تا مشکلات موجود در تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی را مرتفع کند.

روند مطلوب تامین مواد اولیه از بورس

صحاف امین در خصوص وضعیت معاملات محصولات در بورس کالا نیز گفت: طی ماه‌های گذشته به دلیل ثبات حاکم بر بازار ارز و نوسان نرخ دلار در محدوده ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان در بازار وضعیت عرضه و تقاضا متعادل بوده و تعداد برخی گرید‌ها که با رقابت خریداران رو به رو می‌شدند از تعداد انگشتان یک دست نیز کمتر بوده است.

رئیس انجمن ملی پلاستیک با تاکید بر اینکه روند تامین مواد اولیه در بورس کالا مطلوب بوده و مشکلی در این دوره مشاهده نشده است، گفت: با توجه به اینکه مجتمع‌های تولیدکننده محصولات پتروشیمی و شیمیایی به صورت پیوسته به تولید مشغول هستند، با توجه به رکود حاکم بر بازار داخلی طی ماه‌های گذشته با کاهش نیاز داخلی مواجه بوده اند و همزمان، تقاضای محصولات آن‌ها به دلیل انباشت تولیداتشان تحت تاثیر مشکلات مربوط به صادرات افت داشته است. از این رو، مشکلی در میزان عرضه‌ها در بورس و تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی داخلی وجود نداشته و تولید داخلی به راحتی پاسخگوی نیاز بازار است تا مواد اولیه به راحتی به دست مصرف کننده واقعی برسد.

وی با بیان اینکه البته هر گونه نوسان مثبت در نرخ ارز می‌تواند طرف تقاضا را تحریک کرده و موجب افزایش حجم درخواست‌های خریداران شود، افزود: دلیل این امر آن است که بروز هر گونه پرش قیمتی در نرخ دلار در بازار آزاد احساس عدم اطمینان نسبت به آینده را از بابت احتمال افزایش قیمت مواد اولیه در تولیدکننده‌ها ایجاد می‌کند و این امر منجر به افزایش میزان تقاضا در بازار می‌شود. اما در حاصل حاضر به جز تعداد معدودی گرید‌های پلیمری مانند پلی پروپیلن‌ها که با رقابت خریداران مواجه هستند، بازار در تعادل است و در خصوص همین گرید‌ها نیز چنانچه خطوط توسعه‌ای جدیدی که در دست اجراست راه اندازی شود، نیاز بازار به خوبی پاسخ داده خواهد شد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران