پیدا کردن شیوه‌های بهتر برای تامین ارز و فروش نفت

رئیس کل بانک مرکزی روز پنجشنبه در مراسم هشتمین سالگرد تاسیس کانون صرافان ایرانیان در محل دانشگاه تهران افزود: امروز نفت کشور فروخته و مبلغ فروش آن نیز دریافت می‌شود. از دیشب تاکنون نرخ ارز کاهش خوبی داشته و مطمئن هستم این کاهش تا ارزش ذاتی ارز ادامه خواهد یافت.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه به صحبت‌های شب گذشته رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر «تشدید تحریم‌ها» اشاره کرد و گفت: این صحبت‌ها تنها یک طبل تو خالی است، اگر آمریکایی‌ها فشار را افزایش دهند ما نیز آمادگی لازم را برای انجام اقداماتی در جهت خنثی‌کردن فشارها داریم.

همتی از سردار سلیمانی به عنوان قهرمان ملی کشور یاد کرد. قهرمانی که خدمات وی به جمهوری اسلامی و مقاومت اسلامی منطقه بسیار بزرگ بود.

به گفته او، مهم‌تر از آن خدمات پس از شهادت ایشان بود که حماسه عظیم مردمی و اقتدار ملت ایران در جهان را ثبوت رساند و اگر خون ایشان نبود معلوم نبود ما در چه موقعیتی قرار داشیم.

همتی خاطرنشان کرد: اقتدار جمهوری اسلامی ایران با ظهور سردار شهید به منصه ظهور رسید و جهانیان این عظمت و قدرت را درک کردند.

وی ادامه داد: با آثار خون این شهید، شاهد پیروزی‌های بیشتری برای ملت ایران خواهیم بود و حرکت ایشان در طول عمر پر برکت‌شان با همین روحیه و قدرت بیشتر توسعه خواهد یافت.
رییس کل بانک مرکزی بیان داشت: آنانی که ادعا داشتند فلان و بهمان می‌کنیم، در مقابل عظمت مردم ایران عقب‌نشینی کردند و تمام ادعاهای خود را پس گرفتند. امروز شاهد این هستیم که همان‌ها دم از بحث‌هایی می‌زنند که با ادعاهای‌شان ۱۸۰ درجه تفاوت دارد.

همتی گفت: همواره سخنان و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای ما اطمینان بخش بوده و با قوت قلبی که از دیدگاه‌ها و رهنمودهای معظم‌له می‌گیریم به راه خود ادامه می‌دهیم. تاکیدات ایشان منشأ اصلی موفقیت و پیروزی ما است.

وی در ادامه از تلاش‌های کانون صرافان ایران قدردانی کرد و گفت: به دلیل همراهی و فعالیت خوب این کانون، به خصوص در یک سال و نیم اخیر که بخشی از حرکت جمعی مقاومت اقتصادی بود، تلاش‌های دشمنان برای فشار حداکثری خنثی شد.

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: بانک مرکزی خط مقدم فشار حداکثری آمریکا است و گردش مالی و پولی و ارزی کشور به صورت مویرگی در آن جریان دارد و خون آن به حیات اقتصادی کشور تداوم می بخشد.

همتی یادآور شد: از اوایل سال ۹۷ و اعلام تحریم‌ها تاکنون ۳۶ میلیارد دلار ارز صادراتی صادرکنندگان، عمدتاً از چرخه صرافی‌های بانکی و خصوصی به کشور بازگشته است.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: ما توانستیم بزرگ‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم دشمن را خنثی کنیم، هر چند به این واسطه طبقات متوسط و پایین جامعه از لحاظ اقتصادی صدمه و آسیب زیادی دیدند.

این مقام مسئول با بیان این که دولت و مسئولان باید به این فکر جبران کاهش قدرت خرید مردم باشند، گفت: اقتدار سپاه پاسداران جمهوری اسلامی سبب شد تا رئیس‌جمهوری آمریکا در نهایت به بیان این جمله تکراری که «نمی‌خواهیم ایران هسته‌ای شود» بسنده کرده و در پایان گفت که «آغوش‌مان هم به روی شما باز است». در حالی که اگر آن‌ها به فکر رفاه ایرانیان بودند این‌قدر به مردم محروم کشورمان فشار نمی‌آوردند.

وی ادامه داد: کاهش فروش نفت به معنای کاهش درآمدهای نفتی و کاهش واردات است که به طبقات متوسط و ضعیف جامعه فشار وارد می کند.
همتی از دهه دوم دی ماه به عنوان پرافتخارترین و تاریخی‌ترین زمان جمهوری اسلامی پس از گذشت ۴۰ سال یاد کرد که با حرکتی که اتفاق افتاد حتی خوشبین‌ترین افراد جامعه این حضور مردمی و حمایت از قهرمان ملی را پیش‌بینی نمی کردند.

همتی گفت: برخلاف تصور خیلی‌ها که نرخ ارز ۲۰ تا ۴۰ هزار تومانی را پیش‌بینی می‌کردند، با برنامه‌ریزی بانک مرکزی و حضور کانون‌هایی مثل کانون صرافان کشور مشکلی به وجود نیامد و ارز تکان شدیدی را تجربه نکرد.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: این مهم نشان داد مردم از قدرت جمهوری اسلامی و طبل تو خالی دشمنان مطمئن بودند و بانک مرکزی نیز با تمهیدات خود اجازه اتفاق افتادن چنین مشکلی را نداد.

وی یادآور شد: در حدود یک سال و نیم گذشته تاکنون اقدامات جدی برای کنترل ریال از جمله با اجازه مانور ندادن به سفته بازان انجام شد و رمز موفقیت بانک مرکزی در کنترل ریال بود که در سال‌های گذشته بی‌حساب و کتاب و بدون نظارت و کنترل رها شده بود.

همتی بیان داشت: در حالی که برخی به اشتباه فکر می‌کنند بانک مرکزی شبانه روز در حال تزریق ارز به بازار است، اما اتفاقاً ارز کشور در این مدت زیاد شده و در عمل قدرت بانک مرکزی افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: وضع ذخایر ارزی خوب و وضع ذخایر اسکناس کشور فوق‌العاده خوب است که شاید در یک دهه اخیر بی‌سابقه باشد، همچنین عرضه ارز در سامانه نیما روان است و از این نظر از صادرکنندگان بسیار راضی هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: ما به ثبات بازار که کمک کننده به رشد اقتصادی کشور است بیشتر اهمیت می دهیم.

وی همچنین خطاب به صرافان توصیه کرد که فروش بلند مدت ارز با قیمت پایین نداشته باشند، زیرا ریسک داشته و دارایی‌هایشان در معرض خطر قرار می‌گیرد. مردم نیز اگر می‌خواهند معامله با صرافی‌ها انجام دهند، باید پیش از هر چیز اطمینان و ضمانت های لازم را اخذ کنند.
همتی همچنین در خصوص بازار متشکل ارزی گفت: در زمان مقرر آغاز فعالیت این بازار اعلام خواهد شد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران