تولید مواد اولیه لوله آبیاری توسط پتروشیمی جم

تولید ماده اولیه لوله های اصلی و کلکتورهای سیستم های آبیاری تحت فشار توسط پتروشیمی جم با کاتالیست جدید تولید شد.

علیرضا صحاف امین، مدیر کمیته استاندارد انجمن تولید کنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلنی، ضمن بیان مطلب فوق گفت: این ماده مهم، پلی اتیلن با گرید PE100 است که بخش قابل توجهی از آن وارداتی از کشورهای دیگر بود.


صحاف امین در توضیح اهمیت تولید داخلی این ماده گفت:بحران آب یکی از مهمترین مسایل کشور در حال حاضر است که بدلیل داشتن اولویت بالا چندین وزارت خانه در آن درگیر هستند.

وزارت کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده آب کشور که در حدود نیمی از منابع آب در آن مصرف می شود در حال تلاش برای تبدیل سیستم های سنتی آبیاری به سامانه های نوین آبیاری مانند آبیاری قطره های در مزارع است که ظرف چهار سال گذشته این بازدهی از 37 درصد به 43 درصد افزایش یافته است اما تلاش بیشتری برای رسیدن به مطلوب کشور احتیاج است.


وی ادامه داد: وزارت نیرو نیز به عنوان مسئول خطوط و شریان های اصلی در بخشهای کشاورزی ، آب شرب و مصارف صنعتی نیز تلاش زیادی برای کاهش هدر رفت آب در این شبکه اصلی دارد و همایشی هم در این موضوع در آذرماه گذشته برگزار کرد، که امیدواریم باعث کاهش حوادث، انتخاب بهینه نوع لوله و کارگزاری مناسب لوله در این بخش نیز شود.

در همه کاربردهای فوق الذکر لوله های پلیمری و به خصوص پلی اتیلنی نقش اساسی را دارا است و نیاز به تولید بومی و داخلی مواد اولیه مورد استفاده بیش از پیش مهم و حیاتی بنظر رسد.


وی متذکر شد: سال گذشته مصرف مواد پلی اتیلنی در کاربرد لوله در حدود 340 هزار تن بوده است که تمامی پتروشیمی های ایران چیزی در حدود 270 هزار تن مواد اولیه تولید کردند ، بنابراین چیزی حدود 20 درصد مواد اولیه لوله ها از خارج به کشور وارد می شوند.


علیرضا صحاف امین، مدیر کمیته استاندارد انجمن تولید کنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلنی، گفت: در حوزه لوله های اصلی و کلکتورهای سیستم های آبیاری تحت فشار، ماده ای به نام پلی اتیلن با گرید PE100 مورد استفاده قرار می گیرد که بخش زیادی از این مواد از خارج به کشور وارد می شود در حال حاضر پتروشیمی جم با کاتالیست جدید موفق به تولید این مواد اولیه شده و گواهی آزمون هیدرواستاتیک بلند مدت بین المللی این مواد را نیز اخذ کرده است. پتروشیمی های مارون و امیرکبیر نیز این مواد را تولید می کنند و سعی در افزایش کیفیت محصولات خود دارند.

اخیرا نیز دو پتروشیمی شازند و ایلام نیز اعلام تولید این مواد را کردند که تست های داخلی این مواد با موفقیت به پایان رسیده است و امیدواریم این دو شرکت نیز اقدام به اخذ گواهی آزمون هیدرواستاتیک بلند مدت بین المللی مواد نمایند تا تولیدکنندگان داخلی این لوله ها بتوانند به راحتی از این نوع مواد در داخل و خارج کشور با ارایه این گواهینامه استفاده نمایند و کشور در تولید این مواد به خودکفایی برسد.


وی در توضیح نحوه همکاری و تولید واحدهای مختلف در بومی سازی مواد اولیه در پتروشیمی ها گفت: تولید مواد اولیه استاندارد و مورد نیاز لوله دارای همکاری جمعی چهار بخش مجزای شرکت های تولید کننده به نمایندگی انجمن صنفی، شرکت های آب و فاضلاب، آب منطقه ای و ادارات آب و خاک و کشاورزان به عنوان بخش مصرف کننده، شرکت های مشاور، بازرسین و دانشگاه پلی تکنیک به عنوان بازوی علمی و شرکت های پتروشیمی به عنوان تولید کننده مواد اولیه هستند که ظرف دو سال گذشته باعث پیشرفتهای چشمگیری جهت بومی سازی نیازهای داخلی شده است.

وی در مورد سایر کاربردهای لوله های پلی اتیلنی گفت: یکی از کاربردهای بسیار مهم دیگر در بخش لوله های پلی اتیلن استفاده از این لوله ها در کنار گیاهان برای آبیاری مناسب است که از لوله و نوارهای آبیاری قطره ای یک یا چند بار مصرف استفاده می شود که در این بخش انجمن صنفی همکاری جدیدی جهت تولید مواد اولیه داخلی مناسب با دو شرکت پتروشیمی امیرکبیر و پتروشیمی جم آغاز کرده است و ما امیدواریم تا پایان سال به نتایج عملی و قابل قبولی دست یابیم.

یکی از کاربردهای مهم این لوله ها در پروژ های رودخانه های مرزی نوار شمال غربی، غرب و جنوبی است که در صورت هدایت صحیح می تواند باعث رشد اقتصادی و اشتغال در این مناطق و افزایش ضریب ایمنی غذایی کشور در حوزه های استراتژیک شود.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران