فراز و فرود قیمتی در بازار ارز

شلوغی بازار ارز از صبح دیروز موجب شد تا نرخ دلار برای دقایقی از 4700 تومان هم عبور کند ولی این نرخ خیلی در خیابان فردوسی دوام نیاورد چراکه با عرضه دلار بانکی به برخی صرافی‌های منتخب، کمی از تلاطم بازار کاسته شد.

دیروز بازار ارز یک فراز و فرود قیمتی را تجربه کرد. درحالی که پیش از ظهر دیروز نرخ دلار آزاد از 4642 تومان عبور کرده بود و دلالان این ارز را با نرخ 4700 تومان معامله می‌کردند، بعد از ظهر و در ساعات پایانی بازار نرخ‌ها رو به کاهش گذاشت به‌طوری که در زمان تنظیم این گزارش دلار به 4602 تومان کاهش یافته است. دلاری که از سوی دلالان مقابل پاساژ افشار خیابان فردوسی تهران هم با 4700 تومان معامله می‌شد در ساعات پایانی بازار به 4665 تومان افت کرد.

اما سایر ارزهای پرطرفدار بازار آزاد همچون یورو، پوند و درهم بدون هیچ برگشت قیمتی رکوردهای خود را حفظ کردند. دراین روز یورو با جهش 202 تومانی رکورد 5850 تومانی را برای خود به ثبت رساند. پوند نیز با افزایش 155 تومانی به 6339 تومان رسید. درهم امارات نیز دراین روز با اوج‌گیری 22 تومانی نرخ 1258 تومان را تجربه کرد.

دلارهای خانگی وارد بازار شد
درحالی نرخ دلار پیش از ظهر دیروز اوج گرفته بود، در بعدازظهر دیروز طبق اذعان بازاری‌ها با ورود دلارهای خانگی به بازار، قیمت‌ها نزولی شدند. شلوغی بازار ارز از صبح دیروز موجب شد تا نرخ دلار برای دقایقی از 4700 تومان هم عبور کند ولی این نرخ خیلی در خیابان فردوسی دوام نیاورد چراکه با عرضه دلار بانکی به برخی صرافی‌های منتخب، کمی از تلاطم بازار کاسته شد. فعالان بازار ارز از ورود دلارهای خانگی به این بازار خبر داده و می‌گویند: به جای اینکه بانک مرکزی عرضه خود را افزایش دهد، مردم وارد بازار شده و با فروش دلارهای خود باعث کاهش قیمت شده‌اند. یکی از صراف‌ها از ثبت‌نام برای خرید دلار بانکی از سوی نماینده بانک در پاساژ افشار خبر داد و گفت: نماینده بانک دلار ثبت‌نامی را با قیمت 4548 تومان به دلال‌ها می‌فروشد.

البته همزمان دلار به صرافی‌های منتخب هم رسیده و همین امر سبب تشکیل صف‌های طولانی مقابل چند صرافی محدود شده است؛ فعالان بازار شکل‌گیری صف برای خرید دلار را هشداری برای بازار و بانک مرکزی دانسته و می‌گویند: این رویه در خرید دلار موجب افزایش قیمت می‌شود. در گیر و دار گرانی دلار و ثبت رکوردهای بالا روزشنبه، دادستان تهران از دستگیری تعدادی از فروشندگان غیرمجاز ارز خبر داد. در سال‌های قبل نیز همزمان با افزایش نجومی قیمت دلار در خیابان فردوسی، نیروی انتظامی وارد شده و تعدادی از دلال‌ها را دستگیر کرده بود. با این حال اما صراف‌ها و فعالان بازار ارز معتقدند از روزیکشنبه که  روز مهمی برای دلار است ، باید دید که قیمت‌ها بازهم صعود می‌کند یا با ورود بانک مرکزی به بازار و عرضه گسترده سیر نزولی قیمت‌ها آغاز می‌شود.
تشدید کنترل نامحسوس بانک مرکزی در بازار ارز با گرانی دلار با افزایش نرخ ارز در بازار و در پی پلمب دفاتر واسطه صرافی‌ها کنترل نامحسوس در بازار ارز تشدید شده است.
هرچند با رشد قیمت ارز، نیروی انتظامی با هماهنگی بانک مرکزی از هفته گذشته عملیات پلمب دفاتر واسطه صرافی‌ها را آغاز کرد اما این روزها برای کنترل نرخ بازار برخورد با پیک‌های بازاری که مسئول جابه‌جایی و تعیین نرخ ارز هستند نیز در دستور کار قرار گرفته است.
نرخ دلار روز شنبه با تلاطم بازار ارز به محدوده 4500 تومان صعود کرد و بر همین اساس کنترل نامحسوس برای برخورد با دلالان در بازار شدت گرفته است. صرافان بازار می‌گویند که رونق معاملات فردایی این روزها در بازار بر رشد قیمت دلار تأثیرگذار بوده و بسیاری از دلالان با رونق این بازار به نوسانات در این بازار دامن می‌زنند. یادآور می‌شود، بانک مرکزی در سال 1393 برای کنترل بازار ارز اعلام کرده بود که معاملات فردایی ارز ممنوع است. همچنین بانک مرکزی برای جلوگیری از این مشکلات، اقدام به تدوین و ابلاغ مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها کرد تا دخالت عوامل غیرمجاز در بازار ارز و نوسانات در این بازار کمتر شود. معاملات فردایی معاملاتی است که در واقع در آن تسویه‌ای انجام نمی‌شود و تنها در قالب این معاملات افراد محدودی با صدای بلند در بازار قیمت تعیین می‌کنند و نوعی دلالی غیرمجاز به‌شمار می‌رود.
پیش‌بینی مرکز پژوهشهای مجلس از قیمت دلار در سال ۹۷ مرکز پژوهش‌های مجلس در برآوردی از نرخ ارز در سال آینده، از متوسط نرخ ۴۳۰۰- ۴۴۵۰ تومانی دلار برای فصل زمستان سال ۹۷ خبر داد.
این گزارش درخصوص نرخ ارز تصریح می‌کند که نرخ ارز به‌رغم تلاطمات ماه‌‌های اخیر، در این سال‌ها وضعیت به‌نسبت باثباتی داشته و انتظار تداوم آن در سال 1396 می‌‌رود و اگرچه همچنان تعداد بیکاران و جمعیت غیرفعال زیاد است، اما روند اشتغال‌زایی براساس آمارهای موجود بهبود نشان می‌‌دهد. با این حال، در پس این ظاهر به‌نسبت آراسته وجود مشکلات حاد و مزمنی نظیر وضعیت نظام بانکی، صندوق‌‌های بازنشستگی، کسری بودجه و انباشت تصاعدی بدهی‌‌های عمومی، بیکاری جوانان تحصیلکرده، کاهش درآمد حقیقی خانوارها، محیط زیست و... نشان می‌‌دهد که تداوم وضعیت موجود دشوار و توجه عاجل به این موضوعات دارای اهمیت کلیدی است.

بودجه سال 1397 بیشتر از آنکه معطوف به مسائل مذکور باشد، به نوعی در خودماندگی گرفتار شده است، به نحوی که از وجوه مختلف بودجه اینگونه استنباط می‌شود که تأمین منابع مالی لازم برای تأمین کسری و انجام هزینه‌‌های اجتناب‌‌ناپذیر روح اصلی آن را شکل می‌‌دهد. استفاده گسترده از منابع صندوق توسعه ملی، کاهش افراد دریافت‌کننده یارانه، افزایش قیمت حامل‌‌های انرژی، تأمین منابع از طریق انتشار اوراق تعهدزا و تعدیل نرخ ارز ضمنی بودجه ازجمله رویکردهای بودجه برای این منظور بوده است. این در حالی است که این منابع برای بودجه پایدار نیستند و مشخص نیست با تداوم وضعیت فعلی هزینه‌‌های عمومی، در سنوات آتی چگونه قرار است هزینه‌‌های مذکور تأمین مالی شود.
رشد محتاط در بازار طلا
باوجود رشد جهشی قیمت‌ها در بازار ارز، در بازار طلا شاهد رشد محتاط قیمت‌ها هستیم. دیروز درحالی که دلار رکورد تازه‌ای را به ثبت رساند و اونس طلای جهانی نیز با ثبات قیمتی روبه‌رو بود، انواع سکه با رشد نه چندان بالا روز خود را به پایان بردند. دراین روز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 1800 تومان افت یک میلیون و 517 هزار و 700 تومان قیمت خورد. سکه تمام طرح قدیم اما با رشد 5 هزار تومانی یک میلیون و 471 هزار تومان ارزش‌گذاری شد.

دراین روز نیم سکه هم رشد 5 هزار تومانی را تجربه کرد و 739 هزار تومان معامله شد. همچنین ربع سکه با رشد 4 هزار تومانی 437 هزار تومان و سکه گرمی با رشد هزار تومانی 284 هزار تومان قیمت خورد. در بازار طلا نیز هر گرم طلای 18 عیار 900 تومان گران شد و به 143 هزار و 113 تومان رسید.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت طلا و سکه

نظرات کاربران