قصری، عضو انجمن ملی پلاستیک ایران:

مشکلات صنایع تکمیلی پلاستیک و عواقب آن

یکی از اعضای انجمن پلاستیک ایران در خصوص مشکلات صنایع تکمیلی پلاستیک گفت و خواستار رفع آن توسط دولت شد و افزود برای رفع آنها نیاز به اقدام فوری و تشکیل ستاد بحران دارد و اگر اقدامات سریع انجام نگیرد ممکن است صنعتی که بیش از یک میلیون شغل ایجاد کرده در مخاطره جدی قرار گیرد.

آرین قصری عضو انجمن ملی پلاستیک ایران گفت: واقعیت این است که اقتصاد کشور دچار مشکلات شدیدی است و بیشترین تأثیر از این مشکلات را صنایع تکمیلی می گیرد و صنعت پلاستیک، آسیب پذیرترین قشر صنایع تکمیلی است که عمدتا از واحدهای کوچک و متوسط تشکیل شده اند.

اشاره قصری به شرکت‌هایی است که با سازمان‌های دولتی قراردادهای بلندمدت دارند در حالی‌که در هیچکدام از این قراردادها شرایط تعدیل قیمت و همین طور فورس ماژور دیده نشده، چرا که بی ثباتی نرخ ارز ریسک بسیار بالایی ایجاد کرده است.

قصری در ادامه به مشکلات صنایع تکمیلی اشاره کرد و گفت: سوء مدیریت گریدها از سوی پتروشیمی ها برای سود بیشتر، که با منافع صنایع تکمیلی تناقض دارد، مشکلات عرضه مواد اولیه که از سوی پتروشیمی ها ایجاد می شود، نوسانات قیمتی ناشی از بالا رفتن نرخ ارز، و رفتار سودجویانه پتروشیمی ها در اینگونه مواقع، سیاست‌های انقباضی و عدم وجود نقدینگی در بازار را وقتی کنار رفتار دولت نسبت به تولیدکنندگان می گذاریم متوجه وضعیت سخت آنها خواهیم شد.

دولت به راحتی مطالبات خود را از بنگاه‌ها دریافت می کند اما زمانی که قرار است مطالبات بنگاه‌ها را بدهد با تأخیرهای چندین ماهه و به سختی این مطالبات را پرداخت می کند و باعث افزوده شدن جدی مشکلات در صنایع تکمیلی می شود.

مدیرعامل فارمد پلیمر گفت: در چنین شرایطی شرکت‌های کوچک و متوسط به شدت آسیب می بینند. از آنجایی که شرکت های بزرگ پتروشیمی دارای قدرت و رانت های قوی هستند می توانند به طرق مختلف از قبیل صادرات، سوء مدیریت گرید در تولید و توزیع، منافع خود را تأمین کنند، در صورتی که واحدهای صنایع تکمیلی، به شدت از این رویکرد آسیب می بینند و این بر اساس منافع ملی نیست و این روند با افزایش نرخ ارز، شدت بیشتری پیدا کرده است.

وی گفت: تنها راه حل این مسئله تشکل یک ستاد بحران از سوی دولت است دولت با تشکیل یک ستاد بحران باید جلوی دستکاری گریدها صادرات بی‌رویه پتروشیمی ها عدم تعادل در عرضه و مشکلات دیگر را بگیرد در غیر این صورت صنعتی که بیش از یک میلیون شغل در کشور ایجاد کرده از بین می رود، هر چند در حال حاضر هم نهادهای مسئول بدون هیچ واکنشی به خاموشی چراغ‌های کارخانه ها نگاه و سکوت می کنند.

اما دولت باید بداند بیکاری کارگران تبعات سنگین اجتماعی و امنیتی دارد و اگر این روند ادامه پیدا کند در کنار بحران‌هایی که دارد بحران جدید و جدی برایش بوجود خواهد آمد.

وی پیشنهاد کرد: چنانچه این موضع از نظر سایر صاحبان صنایع تکمیلی دارای اهمیت بالایی باشد با هم صدا شدن تشکل ها به طور جدی نسبت به مذاکره با بدنه تصمیم گیرنده مرتبط، اقدام و روش های اصلاحی اتخاذ شود.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

نظرات کاربران