مهدی پورقاضی؛ عضو هیات مدیره انجمن ملی پلاستیک:

نارضایتی شرکت های پتروشیمی از عملکرد شورای رقابت

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی اعلام کرد: وظیفه شورای رقابت تضمین فضای رقابت و رگولاتوری است ولی شورای رقابت از وظیفه خود دور شده و فقط قیمت گذاری می کند که این امر سبب ایجاد مشکلاتی برای پتروشیمی ها گردیده است.

دو روز قبل، مهدوی دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی اعلام کرد: شورای رقابت رگولاتوری برای پتروشیمی ها را به وجود نیاورده و همین امر هم مشکلاتی را ایجاد کرده است.

مهدوی همچنان ادامه داد: در مخابرات که خصوصی‌سازی شد،یک سازمان تنظیم مقررات رادیویی ایجاد شد، اما این نهاد در پتروشیمی وجود ندارد و دولت گاهی انحصار ایجاد می‌کند؛ به طوری‌که آن‌ها فروشنده خوراک به ما هستند و ما خریدار و ما هیچ کاری در مقابل آن‌ها نمی‌توانیم انجام دهیم و هرچه بگویند باید بگوییم چشم.

مهدوی اضافه کرده است: از سوی دیگر حتی در روابط بین خود پتروشیمی‌ها که مثلا یک پتروشیمی به پتروشیمی دیگر انحصار و اجحافی ایجاد نکند، نیاز به یک نهاد رگولاتوری است. شورای رقابت باید این موضوع را پیگیری می‌کرد و انجام می‌داد که بعد از 10 سال این کار انجام نشده است.

به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی، در قانون نفت هم آمده، اما اقدام نکردند و این خود مشکلاتی را سر راه پتروشیمی‌ها ایجاد کرده که پیشرفت و توسعه ما را کند کرده است. بنابراین ما این را بسیار مهم می‌دانیم و از مجلس و دولت خواستیم و بحث کردیم و همه هم می‌گویند خوب است، اما کسی اجرا نمی‌کند.

مهدی پورقاضی عضو هیأت مدیره انجمن ملی پلاستیک ایران ضمن بیان اینکه وظیفه اصلی شورای رقابت که ایجاد رگولاتوری و رقابت است که انجام نشده و همین امر هم باعث شده هم شرکتهای پتروشیمی و هم صنایع تکمیلی ناراضی باشند خواسته مهدوی را امری منطقی خواند و گفت: آنچه رییس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفته درست است چراکه وظیفه شورای رقابت ایجاد رقابت است نه قیمت گذاری.

اما شورای رقابت از این وظیفه ذاتی خودش دور شده و فقط قیمت گذاری می کند. مسئله رگولاتوری در خصوص صنایع پایین دستی هم وجود دارد و ما بارها در این خصوص اعتراض کردیم اما متاسفانه توجهی به این امر نمی شود.

پورقاضی با اشاره به اینکه وظیفه شورای رقابت تضمین فضای رقابت و رگولاتوری است  و قیمت گذاری توسط شورای رقابت در جایی باید انجام شود که انحصار طبیعی است افزود: مدتهاست به شورای رقابت اعتراض می کنیم به چه دلیل باید پتروشیمی ها از ارز مبادله ای استفاده کنند اما در قیمت گذاری داخلی از ارز آزاد استفاده شود. همه این مسایل به دلیل آن است که شورای رقابت وظیفه خود را انجام نمی دهد و فقط قیمت‌گذاری می کند.

وی همچنین به بخش دیگری از صحبت‌های مهدوی در خصوص استفاده از سرمایه گذار خارجی به جای استفاده از صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: اهداف تشکیل و استفاده از صندوق توسعه ملی کاملا مشخص و واضح است اینکه بنا بر هر شرایطی دولت از صندوق توسعه ملی استفاده کرده اتفاق خوبی نیست، چرا که منابع کشور از بین می رود.

شرایط استفاده از صندوق توسعه ملی این‌طور است که وقتی از آن برداشت می شود به صورت ارز و با سود بازگردانده شود که متاسفانه رعایت نمی شود و این زیرساختهای مالی کشور که برای توسعه ملی در نظر گرفته شده از بین می برد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران