استقبال سفته بازان از افت قیمت دلار و انتظار برای موج دوم گرانی

بر اساس گفته های یکی از بازیگران با تجربه بازار ارز، از نظر سفته‌بازان، قیمت دلار در اسفندماه بیشتر تحت فشار عرضه قرار دارد و رشد چندانی نخواهد داشت؛ با این حال، این دسته تصور می‌کنند که قیمت این ارز با شروع سال جدید با رشد تقاضا و به‌دنبال آن افزایش قیمت مواجه خواهد شد.

قیمت دلار در حالی روز اول هفته نهمین کاهش متوالی را تجربه کرد که به نظر می‌رسد سفته‌بازان ارزی از ادامه روند نزولی نه تنها اضطراب چندانی ندارند، بلکه حتی از این افت استقبال می‌کنند.

به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، از نظر سفته‌بازان، قیمت دلار در اسفندماه بیشتر تحت فشار عرضه قرار دارد و فضای زیادی برای نوسان‌گیری فراهم نیست؛ با این حال، این دسته تصور می‌کنند که قیمت این ارز با شروع سال جدید با رشد تقاضا و به‌دنبال آن افزایش قیمت مواجه خواهد شد.
در چنین شرایطی، سفته‌بازان ترجیح می‌دهند که در انتهای سال با کمترین قیمت ممکن اقدام به خرید کنند و خود را برای افزایش سال آینده آماده کنند. به اعتقاد یکی دیگر از تحلیلگران بازار، اگر قیمت دلار برخلاف انتظار نوسان‌گیران در سال‌جاری تغییر مسیر بدهد، آنها وارد بازار خواهند شد و منتظر افت بیشتر قیمت نخواهند ماند.
در واقع، نوسان‌گیران در حالی که منتظر افت بیشتر قیمت هستند، آمادگی آن را دارند که با تغییر مسیر قیمت‌ها نیز وارد بازار شوند. در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد برقراری ثبات در بازار یکی از عواملی است که می‌تواند انتظارات نوسانی سفته‌بازان را کاهش دهد. در کنار این برقراری ارتباط متناسب با بازار برای تنظیم انتظارات نیز می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در ذهنیات معامله‌گران نسبت به بازار داشته باشد.
در شرایطی که روز شنبه فشارها بر قیمت دلار حفظ شد، سکه تمام بهار آزادی بر روند نزولی خط پایان کشید و راه افزایش قیمت را برای خود باز کرد. در اولین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی 27 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و با عبور از مرز یک میلیون و 500 هزار تومان به قیمت یک میلیون و 515 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، اعلام خبر اتمام حراج سکه مهم‌ترین عاملی بود که این فلز گرانبها را در مسیر صعودی قرار داد.البته در ساعات انتهایی روز، خبر پایان حراج سکه تکذیب شد.

ادامه برخورد با دلالان 

به اعتقاد فعالان، قیمت دلار در اسفندماه به‌طور سنتی تحت فشار عرضه شرکت‌های تجاری برای تبدیل دلار به ریال قرار دارد. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، شرکت‌های تجاری در ماه‌های آخر سال سعی می‌کنند بخشی از دارایی‌های ارزی خود را تبدیل به ریال کنند تا بتوانند تعهدات انتهای سال خود را پوشش دهند.
همچنین از اواخر بهمن ماه به‌طور سنتی این انتظار در بازار وجود دارد که شرکت‌های پتروشیمی عرضه خود را افزایش دهند. از سوی دیگر، بازارساز نیز در روزهای اخیر کنترل بازار را به‌طور کامل در دست گرفته است و فضا را بر دلالان تنگ کرده است.
چهارشنبه دو هفته پیش نیروی انتظامی با دلالان ارزی برخورد کرد و پس از آن تاریخ معاملات میدان رو به روی پاساژ افشار تعطیل شد؛ تعطیلی که تا روز گذشته نیز برقرار بود. در آخرین تحولات نیز یک منبع آگاه از مسدود شدن حساب بانکی 86 دلال و قاچاقچی ارز خبر داد. وی گفت: در ادامه برخوردهای قانونی با سوداگران مخرب در بازار ارز، سربازان گمنام امام زمان، با حکم مرجع قضایی، هزارو225 حساب متعلق به 86 نفر از دلالان و قاچاقچیان ارزی را بلوکه و مسدود کردند و10 نفر از قاچاقچیان و دلالان ارزی نیز بازداشت و به مرجع قضایی تحویل شدند.
وی افزود: مجموع گردش مالی این حساب‌ها بیش از 530 هزار میلیارد ریال بوده است و بیش از 330 میلیارد ریال نیز بلوکه شد. وی گفت: این اقدامات در آینده نیز به صورت جدی ادامه خواهد یافت و مجازات‌ سنگینی گریبان سوداگران و تخریبگران بازار ارز را خواهد گرفت. به این ترتیب، در شرایطی که قدرت نمایی نیروهای سمت عرضه در ماه انتهایی سال بیشتر است و بازارساز نیز در غیاب سفته‌بازان کنترل کامل بازار را در دست دارد، قیمت دلار 5 کانال عقبگرد کرده است. حتی عده‌ای انتظار دارند شاخص بازار ارز به زیر سطح 4 هزار و 450 تومان برود؛ این در حالی است که عده زیادی باور دارند، شاخص ارزی در این سطح از حمایت فنی زیادی برخوردار است. 

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت طلا و سکه، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران