قرارداد تضمین لیسانس بین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و یک شرکت انگلیسی

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی درباره قرارداد بین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت انگلیسی گفت: ایرلیکویید توافق کرده است که با ما همکاری کند و در صورت خرید لیسانس از شرکت مشترک آنها با شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، پاسخگوی اجرای لیسانس باشد و تضمین کند که لیسانس به تولید محصول با کیفیت قابل ارائه در بازارهای جهانی منجر می‌شود.

رضا نوروززاده گفت: چنانچه کشور در زمینه تولید دانش و گسترش واحدهای تحقیق و توسعه اقدام نکند و به امید دریافت دانش فنی از کشورهای خارجی باشد، با دو مشکل نبود همکاری یا کمبود توان مهندسی لازم برای فهم دانش و انتقال اطلاعات اولیه به مهندسی تفصیلی روبه‌رو خواهد بود.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون ظرفیت‌های لازم برای دریافت دانش فنی در کشور وجود دارد، افزود: پارسال در صنعت پتروشیمی با همکاری مرکز پژوهش و فناوری پتروشیمی به دانش تولید کاتالیست‌های زیادی دست یافتیم که هم‌اکنون در واحدهای پتروشیمی استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این‌که صنعت پتروشیمی بدون کاتالیست یا عامل انجام فرآیند نمی‌تواند تولید داشته باشد، افزود: دانش فنی کاتالیست را به قرارداد تبدیل کردیم، به طوری که سال ۹۶ قرارداد تولید انبوه کاتالیست برای تولید پلی‌اتیلن سنگین که وارداتی بود بین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت پتروشیمی اراک امضا شد.

به گفته نوروززاده، کاتالیست تولیدی در واحدهای فرآیندی مجتمع پتروشیمی اراک استفاده خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره دستاوردهای صنعت پتروشیمی در سال ۹۶ گفت: صنعت پتروشیمی شاهد موفقیت‌های زیادی در زمینه انتقال دانش فنی و امضای قراردادهای مهندسی با شرکت‌های خارجی بود و پس از برجام شرکت‌های خارجی با توان بالای شرکت‌های ایرانی و تولید محصولات با کیفیت روبه‌رو و متوجه شدند که می‌توانیم استمرار تولید داشته باشیم، بر همین اساس قبول کردند که دانش فنی را به واحدهای داخلی منتقل کنند و با دانش فنی آنها تولید داشته باشیم.

نوروز زاده تاکید کرد: صنعت نفت در ایران بیش از ۱۱۰ سال قدمت دارد و صنعت پتروشیمی نخستین گام خود را ۵۵ سال پیش با تولید کودهای اوره در پتروشیمی شیراز برداشت، اما امروز شاهد مجموعه‌ای از محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده هستیم. به عبارت دیگر، امروز محصولاتی گران قیمت‌تر از نفت و گاز تولید می‌شود. هرچه به سمت فرآیندهای پیچیده‌تر حرکت کنیم شاهد ارزش افزوده بیشتری خواهیم بود، امیدوارم امسال بیشتر به کار مهندسی بپردازیم و زمینه رفتن به سمت فرآیندهای پیچیده و تولید پلیمرهای مهندسی را فراهم کنیم.

حمایت از کالای ایرانی در صنعت پتروشیمی این مقام مسوول درباره حمایت از ساخت داخل نیز گفت: امسال چهارمین سال است که مقام معظم رهبری عنوان سال را با رویکرد اقتصادی و تولید انتخاب کرده‌اند، زیرا نبود شغل و معیشت امکان اداره کشور و ایجاد امنیت را مختل می‌کند. هم‌اکنون زمینه کار به لحاظ مهندسی فراوان است و ظرفیت بالایی در این باره وجود دارد و ما باید با تامین شرایط و زیرساخت‌ها، به شرکت‌های مهندسی مشاور کمک کنیم تا روی پای خود بایستند. محقق شدن این شعار نیازمند عزم ملی است که مسئولان به دنبال تامین کالا از داخل باشند.

نوروززاده درباره قرارداد تضمین لیسانس بین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت ایرلیکویید که اواخر پارسال امضا شد، گفت: ایرلیکویید توافق کرده است که با ما همکاری کند و در صورت خرید لیسانس از شرکت مشترک آنها با شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، پاسخگوی اجرای لیسانس باشد و تضمین کند که لیسانس به تولید محصول با کیفیت قابل ارائه در بازارهای جهانی منجر می‌شود.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت نفت و سوخت

نظرات کاربران