افزایش 13 درصدی تخصیص خوراک به واحدهای پایین دستی پتروشیمی

به گفته ی وزیر نفت در سال 95 مصرف خوراک در بخش پایین‌دستی پتروشیمی 5 میلیون و 500 هزار تن بود که این رقم در سال 96 به 6 میلیون و 200 هزار تن رسیده است.

بیژن زنگنه در آیین گشایش بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در ادامه افزود: در بخش پایین‌دستی پتروشیمی اگرچه همه مشکلات برطرف نشده است، اما در سال 95 مصرف خوراک این واحدها 5 میلیون و 500 هزار تن بود که این رقم در سال 96 به 6 میلیون و 200 هزار تن رسیده است که نشان‌دهنده رشد حدود 13‌درصدی است.

وزیر نفت با اشاره به این که صنعت نفت در برنامه ششم توسعه به 200 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که بخشی مهمی از آن باید از منابع خارجی تامین شود، افزود: هدف از ارجاع کارهای توسعه‌ای صنعت نفت به شرکت‌های خارجی علاوه بر جذب منابع، انتقال فناوری است تا ضریب بازیافت نفت افزایش پیدا کند. 

وی به بسته حدود 6 میلیارد دلاری طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید اشاره کرد و با بیان این که این طرح بزودی در شورای اقتصاد تصویب می شود، افزود: اجرای پروژه‌های تعریف شده برای این طرح که در قالب 34 بسته تعریف شده، قرار است از سوی شرکت‌های ایرانی انجام شود که ظرفیت عظیمی را در زمینه اشتغال ایجاد می‌کند.

زنگنه با بیان این که مناقصه این طرح ها از اواخر پارسال آغاز شده و امیدوارم ظرف چند ماه آینده بخشی از کار به برندگان ارجاع داده شود، افزود: منابع این بسته‌ها قرار است از داخل تامین شود و وزارت نفت پیش‌پرداخت برای تامین و تدارک کار را برای آغاز، پرداخت می‌کند.

وزیر نفت با بیان این که با اجرایی شدن این طرح 50 هزار شغل به صورت مستقیم در مناطق نفت‌خیز جنوب ایجاد می‌شود، افزود: نوسازی و بازسازی صنعت نفت برای ایجاد اشتغال یک ضرورت است  و در این طرح‌ها شرکت‌های ایرانی ملزم به استفاده از تجهیزات ایرانی هستند.

وی از دیگر اقدام‌های وزارت نفت برای ارجاع کار به سازندگان ایرانی را طرح 10 گروه کالاهای ضروری صنعت نفت عنوان کرد و یادآور شد: قرارداد 556 میلیون یورویی برای ساخت و انتقال تکنولوژی لوله‌هایCRA  با یک شرکت اسپانیایی و مشارکت یک شرکت ایرانی که میانه سال 96 به امضا رسید بزرگ‌ترین قرارداد برای انتقال تکنولوژی بوده است.

زنگنه ادامه داد: با تجمیع تقاضاها تا پایان سال ۹۵، ۵۵ قرارداد با سازندگان داخلی برای رشته های تکمیلی درون چاهی، تجهیزات و پمپهای سرچاهی و درون چاهی، مته های و لوله های حفاری امضا شده است‌. 

وی به ضمیمه جدید قراردادی در مناقصه های که برای بسته طرحهای ۶ میلیارد دلاری است، اشاره کرد و گفت: برندگان مناقصه این طرحها بایدکالاها و تجهیزات خود را از  لیستی که از شرکتهای ایرانی تهیه شده، خریداری کنند.

زنگنه با بیان این که در حوزه دانش‌بنیان‌ها نیز کارهای بزرگی از سوی وزارت نفت در این سال‌ها انجام شده است، ادامه داد: قراردادهای پژوهشی متعددی با دانشگاهها در زمینه تولید دانش فنی در بخش بالادستی (افزایش ضریب بازیافت مخازن میدانهای نفتی) و پایین دستی نفت (تولید دانش فنی برای تولیدات مهم تکرارپذیر) در سال‌های اخیر به امضا رسیده است.

وزیر نفت با بیان این که برای حمایت از شرکت های ایرانی در مدل جدید قراردادهای نفتی چند کار مهم صورت گرفته است، افزود: نخست؛ در هر قرارداد نفتی که امضا می شود یک شرکت ایرانی بعنوان شریک در کنار شرکت خارجی حضور داشته باشد. دوم؛ برنامه ریزی برای تقویت سازندگان و بکارگیری حداکثر تولیدات داخلی در اجرا قراردادها بوده است. 

زنگنه به امضای سه قرارداد در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی در سال 96 اشاره کرد و یادآور شد: قرارداد فاز 11 پارس جنوبی، آبان و پایدار غرب و سپهر و جفیر سال گذشته به امضا رسید و پیش‌بینی می‌شود در این قرارداد بیش از 70 درصد کار از نظر ارزشی به شرکت‌های ایرانی سپرده شود. ضمن این که مذاکره نهایی چند قرارداد نیز در حال انجام است،

وی تاکید کرد: برای فعال شدن بخش صنعت نفت کشور در سال ۹۷ و همچنین برای فعال شدن طرح های که عنوان شده نقش صندوق توسعه ملی الزامی است.

زنگنه به قیمت نفت نیز اشاره کرد و افزود: ایران همواره طرفدار قیمت معقول برای نفت است که هم تولیدکنندگان را  به تولید بیشتر نفت تشویق کند و هم در جریان رشد اقتصاد جهانی خلالی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: قیمت نفت نباید به نحوی باشد که بازار نفت به صورت مرتب دستخوش نوسان مداوم در حوزه قیمت باشد.

زنگنه با تاکید بر این‌که در شرایط کنونی مدافع قیمت‌های بالای نفت نیستیم، تصریح کرد: بالا رفتن قیمت نفت خام در شرایط کنونی در پی تنش‌های مصنوعی رخ داده و عوامل بنیادین تاثیری بر این روند نداشته است.

وزیر نفت با بیان این‌که ایران در شرایطی نیست که کسی بتواند آن را در بازارهای جهانی و در حوزه انرژی نادیده بگیرد، افزود: البته ممکن است بخواهند توسعه صنعت نفت ایران را به تاخیر بیندازند، اما ما با تکیه بر توانایی داخلی برنامه خودمان را ادامه می‌دهیم.

وی تاکید کرد: ما خواستار هیچ محدودیتی نیستم و انتقال فناوری برای ما در همکاری با شرکت‌های بین‌‌المللی در اولویت است.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

 قیمت مواد ولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت نفت و سوخت

نظرات کاربران