قطع وابستگی پتروشیمی‌ها به واردات کاتالیست ها

درحاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی پژوهشگاه صنعت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت دانش بنیاین اکسیر نوین فرآیند آسیا قرارداد همکاری در زمینه توسعه دانش فنی ساخت کاتالیست EO به امضا رساندند.

سالانه ۱۰۰ میلیون دلار ارز از کشور برای واردات کاتالیست EO از کشور خارج می شد که با توسعه دانش فنی ساخت این کاتالیست پرونده وابستگی پتروشیمی ها به این ماده بسته خواهد شد.

رییس هیات مدیره شرکت اکسیرنوین فرایند آسیا، این کاتالیست را در صنعت پتروشیمی بسیار با اهمیت خواند و گفت: پتروشیمی هایی نظیر مارون، بوشهر و اراک هم اکنون نیاز خود را نسبت به این کاتالیست از خارج از کشور برآورده می کنند و با تولید این کاتالیست می توانیم باعث قطع وابستگی شویم.

جلیل سبحانی با اشاره به اینکه دانش فنی این کاتالیست مربوط به پژوهشگاه صنعت نفت است، تصریح کرد: دانش فنی کاتالیست مورد نظر در پژوهشگاه و داخل کشور موجود و ارتقا آن بسیار آسان است، چرا که دانشمندان این مجموعه همواره پشتیبان علمی این دانش به حساب می آیند.

رئیس هیات مدیره اکسیر نوین در این آیین با قدردانی از حمایت وزیر نفت از تولیدکنندگان داخلی گفت: اگر حمایت‌های وی نبود، این خودکفایی محقق نمی شد.

رییس پژوهشگاه صنعت نفت نیز در این مراسم، با اشاره به اهمیت این قرارداد گفت: این قرارداد مربوط به توسعه و تجاری سازی کاتالیست اتیلن اکساید است که در گذشته دانش فنی آن توسط پژوهشگاه توسعه یافته است.

جعفر توفیقی با بیان اینکه این کاتالیست ها از پرمصرف‌ترین مواد در صنعت نفت هستند و قیمت بالا و فناوری پیچیده ای دارند ادامه داد: اتیلن اکساید یکی از ترکیبات بسیار کلیدی در صنعت پتروشیمی است و کاتالیست های آن نیز از پیچیدگی خاصی برخوردار است که خوشبختانه پژوهشگاه دانش فنی آن را توسعه و تست کرده است.

وی با بیان اینکه طی این قرارداد، شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا قرار است تجاری سازی این کاتالیست را انجام دهد، تصریح کرد: پژوهشگاه قرار است در هر دو فرآیند تجاری سازی و توسعه فناوری این کاتالیست در صنعت نظارت مستقیم داشته باشد.

توفیقی در ادامه با اشاره به موفقیت سنتز و آزمایش کاتالیست‌ها گفت: کاتالیست‌هایی که امروز در مورد ساخت آنها توافق کردیم نیز به خوبی آزمایش شده و در بسیاری از پالایشگاه‌های کشور استفاده خواهد شد.
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت اظهار کرد: تلاش مجموعه صنعت نفت این است که سریع‌تر به مرحله تجاری‌ سازی برسیم و امیدواریم در «سنتز» کاتالیست‌ها به خودکفایی کامل برسیم.

 علیرضا صادق ‌آبادی؛ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این مراسم با بیان اینکه در ساخت همه کاتالیست‌ها به خودکفایی کامل می‌رسیم، گفت: این تفاهم ‌نامه با توجه به تولید داخل بودن کاتالیست‌ها، نمادی از حمایت از تولید داخلی است.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت نفت و سوخت، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران