عکس العمل شرکت‌های طرف قرارداد با ایران پس از خروج امریکا از برجام

پس از خروج آمریکا از برجام شرکت‌های طرف قرارداد با ایران در چند موضع عکس العمل نشان دادند که در ادامه به بررسی هریک از گروه ها خواهیم پرداخت.

پس از خروج آمریکا از برجام شرکت‌های طرف قرارداد با ایران در چند موضع عکس العمل نشان دادند: گروه نخست ادامه همکاری را اعلام کردند. پژو و سیتروئن در صنعت خودروسازی، راکت آلمان در حوزه استارت آپی، او ام وی اتریش و سی ام پی سی ای چین درحوزه‌های نفت و گاز در ایران از این دست هستند و نشان دادند که حاضر نیستند منافع خود را به خاطر تحریم‌های آمریکا به خطر بیندازند. 

گروه دوم  جانب احتیاط را بیشتر رعایت کرده و حضور در ایران را مشروط دانسته‌اند. گروه سوم موضعی بینابینی اختیار کرده و هنوز مواضع خود را اعلام نکرده تا فرصت بیشتری برای تصمیمات عاقلانه داشته باشد.
گروه چهارم بلافاصله یا چند ماه قبل از اعلام رسمی آمریکا با خروج خود از قراردادها،  پایبندی خود به مواضع آمریکا را نشان دادند:
شرکت باسف وینترشال (نفت و گاز)
BASF بزرگترین تولیدکننده صنایع شیمیایی در آلمان دوسال پیش با ایران در مورد امکان سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز به مذاکره نشست. مارتین باکمان مدیر عامل شرکت باسف وینترشال که چندی پیش به منظور بررسی فرصت‌های کسب و کار به ایران سفر کرده بود تا با بستن قرارداد بتواند بازاری که به زعم خودش تحت احاطه مقامات نفتی ایران بوده را به چنگ آورد.
این شرکت پس از ارزیابی برای ورود به بازار نفت و گاز ایران ورود کرد تا جای پایی در این صنعت داشته باشد که پس از امضای تفاهمنامه‌ای با شرکت ملی نفت چهار میدان نفتی واقع در غرب ایران را مورد مطالعه قراردهند.
این شرکت در بخش پتروشیمی ایران ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد و البته شرط  سرمایه گذاری خود را منوط به لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران دانست که حال پس از خروج آمریکا از برجام این توافقنامه به حالت تعلیق درآمده است.
شرکت انی ایتالیا
 
این غول ایتالیایی در ژوئن 2017 برای مطالعه میدان‌های نفتی و گازی با ایران توافق‌نامه امضاء کرد که در حال حاضر با خروج آمریکا از برجام تصمیم گرفته توافق خود را با ایران لغو کند.
«کلودیو دسکالزی» مدیر شرکت انی ایتالیا، در نشست سالانه خود به سهامدارانش گفته که تمام طلب معوق خود از ایران بابت سرمایه‌گذاری‌های سال گذشته در این کشور را از تهران گرفته و قصدی برای اجرای پروژه جدید در ایران ندارد.
اینیکس ژاپن
گروه نفتی ژاپنی «اینپکس» خروج خود را از پروژه بزرگ نفتی ایران در میدان نفتی آزادگان، در غرب اهواز، اعلام کرد. این شرکت از آنجایی که درسال 2001 آغاز به کار کرده بود که 5 سال بعد یعنی در سال 2006 به دلیل تنش‌های بین المللی که در مورد برنامه اتمی ایران در منطقه وجود داشت سهم خود را از 75% به 10% کاهش داد اما گویا وخامت اوضاع ایران دراین روزها و خط و نشان کشیدن‌های آمریکا آنقدر قوی بود که این بار می‌دانست که در صورت ادامه همکاری با ایران در فهرست سیاه شرکت‌هائی قرار می‌گیرد که آمریکا آنها را به دلیل داد و ستد با ایران مورد تحریم قرار داده است.
زیمنس (شبکه ریلی)
این شرکت آلمانی در اکتبر 2016 قراردادی را برای ارتقای شبکه ریلی ایران امضا کرد. این قرارداد همچنین شامل تامین 50 لوکوموتیو برقی-دیزلی به ایران بود.
جو کایزر، رئیس‌ شرکت زیمنس نیز به تبعیت از دیگر کشورها که در پی خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که  این شرکت دیگر با ایران قرارداد جدیدی امضا نخواهد کرد و معتقد است که تصمیم ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌ها به این معنی است که شرکتش باید خود را با وضعیت جدید تطبیق دهد.
 
شرکت بوئینگ (هواپیمایی)
 
شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا در دسامبر 2016 توافق کرد که 80 هواپیما شامل 15 بوئینگ 777-300ER به ایران ایر بفروشد. این شرکت ماه گذشته اعلام کرد که مشتری جدیدی را برای هواپیماهایی که قرار بود امسال به ایران تحویل دهد، پیدا کرده است این درحالی است که پس از اعلام مواضع آمریکا درمورد برنامه هسته‌ای ایران بوئینگ نیز به صف مخالفان نشست و اعلام کرد که که برنامه برای تحویل هواپیما به ایران طی سال جاری ندارد. 
شرکت ای پی مولر مائرسک دانمارکی
 
شرکت دانمارکی «ای‌پی مولر-مائرسک»، فعال در زمینه ترابری دریایی نیز به صف هواداران ترامپ پیوست و چندی پیش اعلام کرد که مراودات تجاری خود در ایران را متوقف خواهد کرد.
سُرن اسکو مدیر عامل اجرایی این شرکت کشتیرانی در مصاحبه با رویترز پس از گزارش سه ماهه نخست سال گفته است: با وجود تحریم‌های که قرار است آمریکا اعمال کند نمی‌توان با ایران مراودات تجاری داشت زیرا نمی‌توان همزمان هم با ایران هم با آمریکا نیز مراودات تجاری داشته باشیم.
اسکو گفت: جزئیات دقیق زمان‌بندی این موضوع را نمی‌دانم اما مطمئن هستم که فعایت‌های خود در ایران را متوقف می‌کنیم.

نظرات کاربران