طی تلاش‌های انجمن ملی پلاستیک;

روند ادامه دار کاهش قیمت مواد اولیه

طی سه روز گذشته، شاهد کاهش قیمت‌ها در بسیاری از مواد اولیه بوده‌ایم و به نظر می‌رسد که این روند کاهشی تا هفته آینده نیز ادامه‌دار باشد.

افزایش قیمت مواد اولیه در ماه‌های اخیر چالش‌ها و مشکلات فراوانی را پیش روی تولید کنندگان صنعت پلاستیک قرار داد. این وضعیت عوامل متعددی مانند افزایش نرخ ارز و طلا، وضعیت اقتصادی بین‌المللی، سیاست خارجی و... داشت. کاهش نرخ ارز سبب شده بود که دلالان نیز بتوانند با صادرات مواد اولیه به کشورهای همسایه، سودجویی کنند که همین مساله یکی از مهمترین دلایل برای وجود «تقاضای کاذب» در بازار بورس بود.

از همان روزهای نخست که این مساله بروز کرد، انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران پیگیری‌های خود را آغاز کرد تا بتواند با ممنوع شدن صادرات توسط اشخاص حقیقی، یکی از دلایل ناآرامی‌های صنعت پلاستیک را از بین ببرد. پس از پیگیری‌هایی که هیات مدیره انجمن ملی از وزارت صنعت، سازمان بورس، گمرک و... صورت داد شریعتمداری، وزیر صنعت قانع شد که طی ابلاغیه‌ای صادرات مواد اولیه توسط اشخاص حقیقی را ممنوع کرده و آن را منحصر به پتروشیمی‌ها و اشخاص مورد تایید پتروشیمی‌ها ساخت.

 در حال حاضر از سه روز گذشته تا کنون شاهد کاهش قیمت‌ها در بسیاری از مواد اولیه بوده‌ایم و به نظر می‌رسد که این روند کاهشی تا هفته آینده نیز ادامه‌دار باشد. باتوجه به استمرار نوسانات بازار ارز در روزهای گذشته و همچنین توافقات کشورهای حوزه خلیج فارس برای افزایش تولید نفت، به نظر می‌رسید که بازهم شاهد افزایش قیمت‌ها در همه بازارها به ویژه صنعت پلاستیک باشیم. اما شاهدیم که مسیر دیگری در حال طی شدن است.

 اکنون به نظر می‌رسد تلاش های انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران به ثمر رسیده و طی روزهای اخیر این روند کاهشی در قیمت‌های مواد اولیه مشاهده شد. این کاهش از ابلاغیه ممنوعیت صادرات توسط اشخاص حقیقی و دلالان نشات گرفته و انجمن ملی موفق شد گام  بسیار مهم و تاثیرگذاری را جهت رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی جهت تامین مواد اولیه بردارد. هرچند هنوز اقدامات دیگری لازم است تا روند کاهشی قیمت‌ها استمرار داشته و به سطح واقعی برسد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت نفت و سوخت، قیمت ارز و دلار، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت طلا و سکه

نظرات کاربران