ثبت ركوردي جديد برای شاخص بورس / صعود 2 هزار و 903 پله ای

شاخص بورس روز گذشته با ثبت ركوردي جديد، 2 هزار و 903 پله بالا رفت و در جايگاه 116 هزار و 756 واحدي ايستاد.

نوسان قيمت ارز، رشد قيمت نفت، جذابيت يافتن شركت‌هاي صادرات محور، افزايش قيمت برخي كالاها و احتمال آزادي شركت‌هاي پتروشيمي و فلزي در فروش ارز صادراتي در بازار ثانويه سامانه نيما از مهم‌ترين علت‌هاي رشد شاخص بورس به شمار مي‌رود.

گروه فلزات اساسي در معاملات ديروز بورس صدرنشين و در اين گروه 441 ميليون سهم به ارزش يك هزار و 596 ميليارد ريال داد و ستد شد.

گروه شيميايي به ارزش 904 ميليارد ريال و كاني‌هاي فلزي به ارزش 507 ميليارد ريال جايگاه‌هاي بعدي را به خود اختصاص دادند.

همچنين در رده چهارم معاملات ديروز، گروه فرآورده‌هاي نفتي با دادوستدي به ارزش 470 ميليارد ريال قرار گرفت و گروه چند‌رشته‌اي صنعتي نيز با معاملاتي به ارزش 352 ميليارد ريال، رده پنجم را از آن خود كرد.

در معاملات روز گذشته، 2 ميليارد و 83 ميليون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش پنج هزار و 440 ميليارد ريال در 124 هزار و 748 نوبت دادوستد شد.

بررسي شاخص‌هاي اصلي بازار سرمايه نشان مي‌دهد شاخص قيمت (وزني- ارزشي) كه در آن ارزش سهام شركت‌هاي بزرگ اثر بيشتري بر شاخص مي‌گذارد، 851 واحد رشد كرد و شاخص كل (هم‌وزن) كه در آن ارزش و وزن همه شركت‌هاي بزرگ و كوچك در محاسبه شاخص كل، يكسان در نظر گرفته مي‌شود، 22 واحد افزايش يافت.

شاخص قيمت (هم‌وزن) نيز 15 واحد رشد كرد، اين شاخص بيانگر سطح عمومي قيمت سهام شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس است، شاخص آزاد شناور نيز 2 هزار و 956 واحد بالا رفت؛ اين شاخص بخشي از سهام قابل معامله شركت‌ها در بورس را نشان مي‌دهد.

شاخص بازار اول (مربوط به شركت‌هاي بهتر از نظر سرمايه، سودآوري و درصد سهام آزاد شناور) 2 هزار و 284 واحد و شاخص بازار دوم بورس نيز پنج هزار و 90 واحد افزايش يافت. بر اين اساس، در معاملات ديروز نمادهاي صادرات‌محور مانند فولاد (فولاد‌مباركه)، فارس (هلدينگ خليج‌فارس)، فملي (ملي صنايع مس)، كگل (صنعتي و معدني گل‌گهر) و پارس (پتروشيمي پارس) با بيشترين تاثير مثبت، شاخص را بالا كشيدند.

شاخص فرابورس (آيفكس) در معاملات ديروز 42 پله رشد كرد و در جايگاه يك هزار و 337 واحدي قرار گرفت. همچنين در بازار فرابورس، بيش از 968 ميليون سهم و اوراق بهادار به ارزش بيش از سه هزار و 519 ميليارد ريال داد و ستد شد. در معاملات روز گذشته نمادهاي مارون (پتروشيمي مارون)، زاگرس (پتروشيمي زاگرس) و ميدكو (هلدينگ معدني خاورميانه) بيشترين سهم را در رشد شاخص داشتند.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت طلا و سکه، قیمت ارز و دلار، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران