سوداگری دلار و سکه به اتمام رسید

برخی تحلیل‌گران معتقدند در آینده شاهد سرریز نقدینگی به سمت بورس خواهد بود؛ چرا که سوداگری دلار و سکه به اتمام رسیده و خرید سکه با توجه به حباب فعلی اشتباه است.

تغییرات قیمتی و نوسانات ارزی در داخل کشور و برخی رخدادها در عرصه بین الملل موجب شد تا در یک سال گذشته بازار ارز و سکه با تلاطم ها و هیجانات بی سابقه ای مواجه شود این نوسانات که از نیمه سال ۹۶ آغاز شد به گونه ای بود که فعالان این بازار شاهد تغییرات لحظه ای قیمت ها و حتی افزایش ۵۰۰ هزار تومانی قیمت سکه در یک روز نیز بودند و برخی تحلیل‌گران معتقدند قیمت‌های کنونی دلار و سکه حبابی است و لذا از این پس سرمایه‌گذاری در این دو حوزه ریسک بالایی خواهد داشت؛ در این بین بازیگران بورس ممکن است برنده نهایی باشند و شاید به همین دلیل است که شاخص بازده نقدی بورس در روزی که پیش‌فروش سکه متوقف و قیمت دلار قاچاق کاهشی پیدا کرده است .

در این گزارش آمده است : معادله ساده اقتصاد به عرضه و تقاضا مربوط، هر کالایی که دچار جهش تقاضا شود قیمت آن بالا می‌رود ،  البته در مورد طلا و دلار، وضعیت مقداری حساس‌تر است؛ چرا که رشد این دو کالا باعث تورم می‌شود  و پیش‌فروش سکه امروز به طور کامل متوقف شد، پس ازالتهاب دلار و نایاب شدن آن، متقاضیان به سمت بازار سکه هجوم بردند و آن را هم ملتهب کردند.

این گزارش می افزاید : برخی تحلیل‌گران معتقدند در آینده شاهد سرریز نقدینگی به سمت بورس خواهد  بود؛ چرا که سوداگری دلار و سکه به اتمام رسیده و خرید سکه با توجه به حباب فعلی اشتباه است.

این گزارش حاکیست : در بازار قراردادهای آتی سکه طلا در ازای پرداخت وجه تضمین اولیه می‌توان وارد قراردادی شد که شامل سه سکه طلا است و معامله گر زمانی که به سود یا زیان دست می‌یابد به ازای بالارفتن یا افت قیمت سکه ، از افزایش یا کاهش قیمت سه سکه طلا سود یا زیان می‌برد و این موقعیت از جمله خاصیت اهرمی بودن بازار قرارداد آتی است که در شرایط نوسانی بازار ، درجه اهرم از سوی ناظران بازار کمتر می‌شود.

همچنین پیش از این اهرم بازار آتی سکه طلا یک به 10 یا به عبارتی به ازای پرداخت وجه تضمین اولیه معادل با قیمت یه سکه ، معامله گر وارد قراردادی معادل با 10 سکه طلا می‌شد.

براساس این گزارش، در شرایطی که بازار با هجمه های متفاوتی از سوی بخش های مختلف داخلی و عرصه بین المللی مواجه بود، دولت و بانک مرکزی نیز در تلاش بودند تا با ارائه و اجرای برنامه و طرح های متفاوت طی این مدت از التهاب بازار بکاهند و در همین راستا به منظور کنترل نوسانات نرخ سکه، حراج‌هایی را در بانک کارگشایی برگزار کرد اما به دلیل حضور و فعالیت دلال‌ها در این بازار جلسه حراج با وجود حضور متقاضیان، منتفی اعلام شد و بلافاصله پس از آن، دولت طرح جدید پیش فروش یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه، یکساله و دو ساله را به اجرا درآورد.

شایان ذکر است : کارشناساندر زمان آغاز پیش فروش معتقد بودند، این طرح برای افرادی که به دنبال سرمایه گذاری مطمئن هستند، طرحی مناسب و موجب تنظیم بازار خواهد شد اما این طرح هیچ تاثیری در کاهش قیمت ها نخواهد داشت زیرا که قیمت سکه براساس نرخ دلار و اونس جهانی طلا تعیین خواهد شد و به دلیل اینکه سکه مانند کالاهای دیگر نیست و براین اساس طرح پیش فروش در حال حاضر نمی تواند تاثیر فوری بر قیمت آن در بازار داشته باشد.

لازم یه ذکر است : برهمین اساس، بررسی بازار و قیمت ها نشان دهنده این است که این طرح ها نه تنها باعث کاهش التهاب و مانع رشد قیمت ها در بازار نشد، بلکه عاملی برای افزایش تقاضا و خرید سکه از سوی مردم شد است .

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت طلا و سکه

نظرات کاربران