روند حذف دلار در معاملات جهانی

جایگزینی یوان چین و طلا در ذخایر روسیه بجای دلار

پس از اینکه آمریکا، اتحادیه اروپا و متحدان غربی آن‌ها تحریم‌هایی را در سال ۲۰۱۴ علیه روسیه وضع کردند ارز چین مورد توجه این کشور قرار گرفت. دارایی اغلب بانک‌های روسیه هنوز هم به دلار است، اما این ارز در حال از دست دادن جایگاهش در این کشور است.

بانک مرکزی روسیه برای متنوع کردن ذخایر دارایی‌های خارجی خود و محدود نشدن آن به دلار آمریکا، ذخایر ارز چین و شمش طلا را افزایش داد. در حال حاضر ارز چین و ۱۷.۲ درصد طلا، یک-پنجم ذخایر روسیه را تشکیل می‌دهند.

بانک مرکزی روسیه نسبت به دیگر کشور‌ها یوآن بیشتری را خریداری کرده است.

پس از اینکه آمریکا، اتحادیه اروپا و متحدان غربی آن‌ها تحریم‌هایی را در سال ۲۰۱۴ علیه روسیه وضع کردند ارز چین مورد توجه این کشور قرار گرفت. دارایی اغلب بانک‌های روسیه هنوز هم به دلار است، اما این ارز در حال از دست دادن جایگاهش در این کشور است. ذخایر دلار روسیه از ۴۶.۵ درصد در سه ماهه گذشته به ۴۵.۸ درصد در سه ماهه‌ی چهارم کاهش یافته است.

«پیوتر متیس» یک استراتژیست در خصوص ارز‌های بازار‌های نوظهور در شرکت خدمات مالی «رابوبانک» به بلومبرگ گفت: «افزایش ذخایر یوان با اینکه به مقدار کم انجام شده نشان می‌دهد روسیه قصد دارد استفاده از ارز‌های اصلی را کاهش دهد».

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت طلا و سکه

نظرات کاربران