افزایش ظرفیت تولید اتیلن در غول اتیلن ساز ایران

بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش تولید اتان منجر به جهش هفت درصدی تولید اتیلن در پتروشیمی کاویان و افزایش عرضه خوراک به پتروشیمی‌های مسیر خط لوله اتیلن غرب شود.

همزمان با افزایش ظرفیت تولید اتان در پارس جنوبی و با وجود انجام تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های گاز عسلویه اما میزان تولید اتیلن در پتروشیمی کاویان به عنوان بزرگترین مجتمع الفین جهان شکسته شد.

پتروشیمی کاویان با ظرفیت تولید سالانه دو میلیون و 178 هزار تن بزرگترین مجتمع تولید اتیلن منطقه خاورمیانه و جهان بوده که برای تولید با 100 درصد ظرفیت اسمی به سالانه حدود دو میلیون و 630 هزار تن خوراک اتان نیاز دارد.

این غول اتیلن ساز ایران پارسال به دلیل کسری و کمبود شدید اتان در منطقه عسلویه با 61 درصد ظرفیت اسمی فعالیت کرد و حدود یک میلیون و 330 هزار تن محصول اتیلن در پتروشیمی کاویان تولید شد تا این اتیلن صرف تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی مسیر خط لوله اتیلن غرب همچون پلیمر کرمانشاه، فاز اول پتروشیمی ایلام، مهاباد، کردستان، لرستان و برخی واحدهای منطقه ماهشهر شود.

با این وجود امسال با افزایش ظرفیت تولید اتان در پالایشگاه‌های پارس جنوبی، میزان ارسال خوراک اتان به پتروشیمی کاویان و تولید اتیلن در این مجتمع با افزایشی حدود هفت درصدی در مقایسه با متوسط تولید سال 96 همراه شده است.

در طول چهار ماه نخست امسال حدود 536 هزار تن اتیلن در پتروشیمی کاویان تولید شده و در مجموع این مجتمع پتروشیمیایی با 68 درصد ظرفیت اسمی محصول تولید کرده که پیش بینی می‌شود با پایان تعمیرات پالایشگاه‌ها و افزایش بیشتر تولید اتان، میزان تولید اتیلن در این مجتمع پتروشیمیایی با افزایش بیشتری همراه شود.

از سوی دیگر تیرماه امسال هم نسبت تولید به ظرفیت نصب شده در پتروشیمی کاویان به حدود 74 درصد رسیده و با استمرار وضعیت فعلی در مجموع پیش بینی می‌شود تا پایان امسال در مجموع حدود یک میلیون و 600 تا یک میلیون و 800 هزار تن اتیلن در این مجتمع پتروشیمیایی تولید و در مسیر خط لوله اتیلن غرب تزریق شود.

در همین حال وزارت نفت شهریور ماه امسال اعلام کرده است: مقدار اتان مصرفی مجتمع‌های پتروشیمی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به دنبال راه‌اندازی فازهای جدید میدان گازی پارس‌جنوبی روند افزایشی داشته، به‌طوری که از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار  تن در سال  ۹۲ به ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال ۹۶ افزایش یافته است.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت نفت و سوخت، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران