پیش بینی تغییرات قیمتی دلار در ماه های آینده

یک اقتصاددان پیش‌بینی کرد: شواهد نشان می‌دهد تا دهه اول آبان قیمت دلار تقریبا ثابت می‌ماند و ممکن است به آرامی، شاهد تغییرات اندکی در قیمت دلار باشیم.

محمدهادی رجایی لیتکوهی با اشاره به اینکه یکی از دلایل شکسته شدن حباب قیمت دلار، احتمال تصویب لایحه FATF در مجلس است، اظهار کرد: مسئله ارتباط مالی با اروپا که در حال شکل‌گیری است نیز یکی دیگر از عوامل کاهش قیمت ارز محسوب می‌شود.

وی به هماهنگی همه جانبه رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: تلاش جمعی رسانه‌ها مبتنی بر منافع ملی بر پایین آمدن قیمت ارز تاثیر فراوانی داشت به طوری که در هفته‌های گذشته چنین هماهنگی را در میان رسانه‌ها شاهد نبودیم.

این کارشناس تصریح کرد: عدم موضع‌گیری کشورهای اروپایی علیه اقتصاد ایران، همراهی جامعه جهانی برای سرکوب اقدامات تروریستی فاجعه خون بار اهواز و حمله موشکی سپاه به مواضع داعش در کنار همدلی مجلس و همگرایی در حاکمیت برای عبور از بحران باعث حدس مردم از کاهش قیمت و هجوم مردم برای فروش دلار و کاهش قیمت آن شد.

رجایی با بیان اینکه دلار در بازار ایران بیشتر جنبه دارایی دارد تا پولی، گفت: مردم برای حفظ ارزش دارایی به سمت خرید دلار و طلا حرکت کردند و افزایش قیمت خودروهای خارجی گواه بر همین موضوع است. به نظر می‌رسد که ثبات اقتصادی، همگرایی ملی و هم جهتی رسانه‌ها در حفظ منافع ملی و کنار گذاشتن اختلافات داخلی به همراه ایجاد یک تعامل مثبت با جامعه ی جهانی به ویژه اروپا می‌تواند در ثبات قیمت دلار تاثیرگذار باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه در پاسخ به قیمت منطقی دلار در بازار ایران گفت: براساس پرسش هایی که انجام شده است قیمت 7000 تا 8000 تومان قیمت منطقی دلار در اقتصاد ایران است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تدبیر دولت برای ثابت نگهداشتن قیمت دلار در چند سال گذشته درست نبود به طوری که دولت می‌توانست به آرامی قیمت دلار را به صورت روزانه و هفتگی افزایش دهد.

رجایی، ثبات قیمت‌ها را به شرط از بین رفتن تنش‌های سیاسی دانست و گفت: تحولات قیمت دلار از حدود ۳ تا ۱۹ هزا تومان در ۶ ماه اخیر اساسا مرتبط با وضعیت اقتصادی ایران، کشورهای همسایه یا اقتصاد آمریکا نبود به این معنا که در این ۶ ماه تحول خاصی اتفاق نیفتاد و ساختار اقتصاد تغییری نکرد اما مسائل سیاسی مانند خروج یکجانبه آمریکا از برجام و نقش نامناسب و لجاجت آمیز کشورهای عربی به ویژه عربستان و امارات در موضوع یمن که بخش عمده واردات ما از امارات است و بستن راه‌های ورود پول به کشور از طریق امارات باعث افزایش قیمت‌ها شد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: اگر اروپا به تعهدات مالی خود عمل کند و ارتباط مالی با اروپا، برقرار و همه کشورها بتوانند از این ارتباط مالی برخوردار باشند و از آن طرف قانون انسداد اتحادیه اروپا خوب عمل کند می‌توان به یک ثبات اقتصادی مطلوب رسید.

عضو هیئت علمی دانشگاه شمال آمل تصریح کرد: بر اساس گزارشات اتحادیه جهانی طلا میزان خرید در ۶ ماه اخیر دو برابر سال های گذشته شده است که مردم باید ثبات و آرامش را در خرید و فروش ارز و طلا حفظ کنند و به فکر منافع ملی کشور باشند.

رجایی با توصیه به مردم گفت: توصیه این است که مردم سرمایه گذاری های خود را به جای وارد شدن به بازار پرریسک دلار به اقتصاد ملی و بورس اختصاص دهند و یا اگر دانش لازم در بورس را ندارند پول هایشان را وارد صنعت ساختمان کنند که موجب حفظ ثروت، سرمایه و اشتغال می شود.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت طلا و سکه

نظرات کاربران