معافیت موقت ۸ کشور برای واردات نفت ایران پس از تحریم ها/ بازگشت تحریم‌های هسته‌ای ایران

آمریکا موافقت کرده است به هشت کشور از جمله ژاپن، هند و کره جنوبی اجازه دهد به خرید نفت ایران پس از اعمال تحریم‌ها در 5 نوامبر ادامه دهند. انتظار می‌رود اسامی کشور‌های معاف شده در روز دوشنبه همزمان با اعمال تحریم‌های نفتی ایران منتشر شود.

 دولت آمریکا بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را که در نتیجه برجام برداشته شده بود، اعلام کرد.

به نقل از آسوشیتدپرس، دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه اعلام کرد تمامی تحریم‌ها علیه ایران که به موجب توافق هسته‌ای برجام رفع شده بودند از روز دوشنبه آینده اجرایی خواهند شد.

این اعلامیه توسط مایک پامپئو وزیر خارجه و استیو منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام شده است.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، هشت کشور معافیت موقت برای واردات نفت ایران را دریافت می‌کنند.

کاخ سفید هم در توئیتر رسمی خود‌ نوشت: دونالد ترامپ همه تحریم های رفع شده ذیل توافق هسته ای غیرقابل قبول ایران را برمی گرداند. آمریکا شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران را مجدد اعمال می کند تا بسیاری از بخش های مهم ایران را هدف قرار دهد.

الجزیره هم به نقل از وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد آمریکا تلاش می‌کند ایران را از نظام بانکی جهان خارج کند.

آمریکا موافقت کرده است به هشت کشور از جمله ژاپن، هند و کره جنوبی اجازه دهد به خرید نفت ایران پس از اعمال تحریم‌ها در 5 نوامبر ادامه دهند.

این عقب‌نشینی در حالی صورت می‌گیرد که چند ماه پیش مقامات دولت ترامپ در گفتگو با رسانه‌ها با قاطعیت اعلام کردند که با توجه به تمایل ترامپ برای به صفر رساندن فروش نفت ایران، صدور معافیت برای ادامه خرید نفت از این کشور جزو گزینه‌های آنها نیست.

این معافیت‌ها موقتی هستند و دولت ترامپ انتظار دارد این کشور‌ها در ماه‌های آینده به کاهش واردات نفت ایران ادامه دهند. انتظار می‌رود اسامی کشور‌های معاف شده در روز دوشنبه همزمان با اعمال تحریم‌های نفتی ایران منتشر شود.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت نام 700 فرد و نهاد ایرانی به فهرست تحریم‌ها اضافه خواهند شد. وی اشاره‌ای به جزئیات بیشتر نکرد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت سامانه سوئیفت که تراکنش‌های مالی را تسهیل می‌کند اگر به مؤسساتی که آمریکا آن‌ها را تحریم کرده کمک کند مورد تحریم قرار می‌گیرد و این نهاد بین‌المللی نیز با مجموعه‌های دیگر فرقی ندارد.

او گفت: «سوئیفت تفاوتی با سازمان‌های دیگر ندارد. به سوئیفت توصیه کرده‌ایم برای جلوگیری از نقض قوانین تحریم‌ها بایستی با تمام نهادهای مالی ایران که ما در فهرست تحریم‌ها قرار می‌دهیم، به محض میسر شدن امکان آن از لحاظ فنی، قطع ارتباط کند.»

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت نفت و سوخت

نظرات کاربران