در مقابل صفرکردن تعرفه رقبای ایرانی؛

اعمال تعرفه‌ 7.5‌ درصدی برای صادرات محصولات پتروشیمی‌ و پلیمری ایران به ترکیه

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی یکی از بزرگترین موانع صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران به ترکیه را اعمال تعرفه 7.5 درصد دانست و گفت: با این وجود، ترکیه برای برخی از رقبای ایران تعرفه‌ها را صفر کرده است.

 «مهدی شریفی نیک‌نفس» در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی در تشریح مشکلات تعرفه ای برای صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران به ترکیه، گفت: ترکیه به عنوان یکی از همسایه های درحال توسعه و توسعه یافته و اینکه دروازه اروپا است می‌تواند بسیار برای تجارت و صادرات پتروشیمی ایران موثر باشد.
 
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران با اعلام اینکه از طرفی ترکیه مصارفی هم دارد که بازار خوبی است، تصریح کرد: ولی وضعیت صنعت پتروشیمی کشور تعرفه هایی است که برای ایرانی ها در نظر گرفته شده است.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه صادرکنندگان محصولات پتروشیمی با تعرفه 7.5 درصد باید وارد بازار ترکیه شوند در حالی که این تعرفه برای سایر رقبا صفر است، تاکید کرد: این مشکل نیازمند این است که وزارت امور خارجه یا وزارت صنعت، معدن و تجارت با آنها تفاهم نامه هایی امضا کنند که برخی محصولات آنها معافیت مالیاتی داشته باشند و به طور متقابل برای برخی محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران هم این معافیت‌ها در نظر گرفته شود. 
 
«مرضیه شاهدائی» قائم مقام وزیر نفت آذر ماه پارسال با بیان اینکه در حاشیه برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی در ترکیه مذاکراتی برای حل مسائل تعرفه صادراتی صنایع کشور میان رایزن وزارت صنعت، معدن و تجارت و مقام‌های ترکیه‌ای انجام شده است، گفته بود: بر مبنای آن قراردادی تنظیم خواهد شد که در پیوست آن، تعرفه بیشتر محصولات پتروشیمی به جز 2 محصول با درجه (گرید) خاص که در ترکیه تولید می‌شوند، کاهش می‌یابد.
 
گفتنی است، از اواسط تابستان پارسال، ترکیه برای صادرات برخی محصولات پتروشیمی ایران مانع تراشی کرده و بر اساس قوانین ضد دامپینگ، تعرفه‌های سنگینی را برای آنها وضع کرده بود.
 
علاوه بر این گمرک ترکیه اعلام کرده بود: برای ترخیص محموله‌های پتروشیمی و پلیمری که از ایران صادر می‌شود، اسناد فروش باید به تأیید کنسولگری ترکیه در ایران برسد.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران