استایرن منومر(پارس) با ۳ درصد افزایش قیمت پر‌ارزشترین محصول تالار پتروشیمی شد

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران، روز گذشته میزبان دادوستد ۲۳ هزار و ۹۸۳ تن مواد شیمیایی بود و پر‌ارزشترین معامله این تالارهم به محصول «استایرن منومر» پتروشیمی پارس به میزان حدودی ۲۹ میلیارد تومان اختصاص یافت.

روز چهارشنبه (۲۱ آذر ماه)، تالارهای مختلف بورس‌‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۱۴۳ میلیارد تومان داشتند که در ۲۵۷ قرارداد منعقد شدند. در این میان، تالار پتروشیمی، بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۱۰۶ میلیون تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا در این روز به «استایرن منومر» پتروشیمی پارس (پارس) به میزان حدودی ۲۹ میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت پایه کیلویی ۷۸۴۲ تومان در حجم ۳۷۴۴ تن، به طور سلف فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود حدود سه درصد افزایش قیمت داشت.

گفتنی است، در این روز و برای دومین مرتبه، معاملات ورق فولادی، شرکت فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) مورد تایید بورس کالا قرار نگرفت. این معاملات بعد از تایید نشدن معاملات دو روز پیش در عرضه مجدد شرکت فولاد انجام شد و حجم زیادی از انواع محصولات فولادی شامل ورق‌های سرد و گرم این شرکت با رقابت مورد معامله قرار گرفتند اما بنابر اعلام بورس کالا، پیرو تصمیمات کمیته تصمیم گیری، معاملات ورق فولاد مبارکه امروز و بعد از عرضه مجدد این محصول تایید نشد.

تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی 

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران، روز گذشته میزبان دادوستد ۲۳ هزار و ۹۸۳ تن مواد شیمیایی بود. همچنین، طی این روز و در تالار مذکور یک هزار و ۸۰۸ تن مواد پلیمری و ۲۰ تن گوگرد معامله شد.

پر‌ارزشترین معامله این تالارهم به محصول «استایرن منومر» پتروشیمی پارس به میزان حدودی ۲۹ میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت پایه کیلویی ۷۸۴۲ تومان در حجم ۳۷۴۴ تن، به طور سلف فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود در (۱۴ آذر) حدود سه درصد افزایش قیمت داشت.

سود کاستیک پتروشیمی اروند نیز امروز با ارزش حدود ۱۲٫۶ میلیارد تومان جزو معالات پرارزش این تالار بود. این محصول با ۰٫۶ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه، کیلویی ۱۱۵۰ تومان در حجم ۱۱ هزار تن فروخته شد و نسبت به معامله قبلی خود در ۱۴ آذر، حدود ۰٫۱۷ درصد کاهش قیمت داشت.

کمترین ارزش معاملات این تالار نیز به «دی اتیلن گلایکول» شرکت «فرساشیمی» به ارزش حدود ۹۸ میلیون تومان تعلق گرفت. این محصول در این روز با قیمت پایه کیلویی ۴۴۶۹ تومان در حجم ۲۲ تن به طور نقدی فروخته شد.

تالار صنعتی       

در این روز ۶۰ تن شمش روی و یک کیلوگرم شمش طلا نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی به فروش رسید.

امروز هم معاملات ورق فولادی «فولاد مبارکه اصفهان» به طور رقابتی و سلف معامله شد اما مورد تایید بورس کالا قرار نگرفت. این معاملات بعد از تایید نشدن معاملات دو روز پیش در عرضه مجدد شرکت فولاد انجام شد و حجم زیادی از انواع محصولات فولادی شامل ورق‌های سرد و گرم این شرکت با رقابت مورد معامله قرار گرفتند اما بنابر اعلام بورس کالا، پیرو تصمیمات کمیته تصمیم گیری، معاملات ورق فولاد مبارکه امروز و بعد از عرضه مجدد این محصول تایید نشد.

بنابراین، تنها معامله امروز تالار صنعتی به شمش روی شرکت کالسیمین تعلق داشت. شمش روی ۹۹٫۹۵ کالسیمین با نماد «فاسمین»  امروز به قیمت پایه کیلویی ۲۶۱۴۹ تومان به طور نقدی و در حجم ۶۰ تن معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خودر در ۷ آذر، ۵٫۳ درصد افت قیمت داشت. این معامله حدود ۱٫۵ میلیارد تومان ارزش داشت.

گفتنی است، تالار صادراتی بورس کالای ایران هم در این روز معامله ۱۰ هزار تن قیر را تجربه کرد.

همچنین، بازار فرعی بورس کالای ایران نیز شاهد دادوستد ۱۲۲ تن روغن کارکرده لوکوموتیو بود.

تالار کشاورزی

این گزارش حاکی است، هشت هزار تن گندم خوراکی در تالار محصولات کشاورزی معامله شد.

بیشترین ارزش معاملات این تالار به «گندم خوراکی» آذربایجان شرقی به میزان حدود سه میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول در حجم ۳ هزار تن فروخته شد و قیمت آن به ازای هر کیلو  ۹۹۲ تومان بود که با ۱۰ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه به طور نقدی معامله شد.

کمترین ارزش معاملات تالار کشاورزی هم به گندم خوراکی مرکزی در حدود ۹۹۲ میلیون تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت پایه کیلویی ۹۹۲ تومان با ۱۰ درصد رقابت نسبت به قیمت پایه در حجم ۱۰۰۰ تن به طور نقدی فروخته شد. عرضه‌کننده این محصولات «شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران» بود.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران