صادرات‌۹۰‌درصد از محصولات پتروشیمی مهاباد/ اجرای طرح جمع‌آوری گازهای زائد با هدف تبدیل محصول پتروشیمی

مدیرعامل پتروشیمی مهاباد با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی صادرات محصولات این مجتمع طی سال جاری اعلام کرد: حدود 90 درصد محصولات پتروشیمی مهاباد صادر می‌شود و عمده صادرات به مقصد چین بوده است.

«محسن مجیدی» درباره آخرین وضعیت تولید و صادرات محصولات پتروشیمی مهاباد، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 225 هزار تن از محصولات پتروشیمی مهاباد به ارزش 220 میلیون دلار به بازار جهانی صادر شده است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد با اعلام اینکه میزان صادرات محصولات این مجتمع طی سال جاری 25 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است، تصریح کرد: حدود 90 درصد محصولات پتروشیمی مهاباد صادر می‌شود و عمده صادرات این مجتمع پتروشیمی در سال جاری به چین بوده است.
این مقام مسئول، افزود: هم اکنون پتروشیمی مهاباد با 100 درصد ظرفیت اسمی در حال تولید بوده و روزانه حدود 30 تریلی محصولات تولیدی این پتروشیمی را جابه جا می‌کند.
وی، یادآور شد: مجتمع پتروشیمی مهاباد، محصولاتی همچون پلی‌اتیلن سبک خطی و سنگین و بوتن یک را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کند.
مجیدی با اعلام اینکه با تلاش کارشناسان و مهندسان داخلی، سامانه بازیابی گازهای ارسالی به فِلر (مشعل) برای بازیابی گازهای قابل اشتعال و استفاده مجدد از آنها به عنوان سوخت در این مجتمع پتروشیمی هم فعال شده است.
به گفته مدیرعامل پتروشیمی مهاباد این اقدام در راستای مدیریت انرژی و کاهش آلاینده‌های حاصل از مصرف سوخت گاز طبیعی برای تولید بخار، استفاده از گازهای اضافی واحد که تاکنون در فلر مجتمع سوزانده می شد را به عنوان سوخت بویلرهای تولید بخار در دستور کار قرار داده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس با استفاده از این سامانه، گازهایی که تاکنون سوزانده می شدند، به عنوان خوراک به سیستم های دیگر فرستاده می شود که این امر علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی و همچنین کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، میزان گازهای ارسالی به فلر مجتمع را نیز کاهش می دهد.
پتروشیمی مهاباد یکی از طرح‌های افتتاح شده در طول فعالیت دولت یازدهم در مسیر خط لوله اتیلن غرب بوده که در کنار طرح‌هایی همچون پلیمر کرمانشاه، پلی اتیلن ایلام، کردستان، لرستان، کاویان و مروارید از مهمترین طرح‌های مسیر خط لوله اتیلن غرب را تشکیل می‌دهد.
پتروشیمی مهاباد از ظرفیت تولید سالانه 300 هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و 30 هزار تن بوتن یک برخوردار است، این طرح پس از بهره‌برداری کامل زمینه اشتغال برای یک‌هزار نفر به صورت مستقیم و چهار هزار نفر به صورت غیرمستقیم را فراهم کرده است.

نظرات کاربران