وزیر نفت گفت:

صنعت پتروشیمی در آستانه تحولی بزرگ/ سال آینده بیش از نیاز صنعت پتروشیمی خوراک خواهیم داشت

وزر نفت گفت: صنعت پتروشیمی در آستانه تحولی بزرگ در اوج تحریم است و برای نخستین بار در سال آینده بیش از نیاز صنعت پتروشیمی خوراک خواهیم داشت.

بیژن زنگنه وزیر نفت در آیین کلنگ زنی طرح اتیلن اکساید پتروشیمی اندیمشک گفت:  صنعت پتروشیمی در آستانه تحولی بزرگ در اوج تحریم است و برای اولین بار در سال آینده بیش از نیاز صنعت پتروشیمی خوراک خواهیم داشت و طرح‌هایی که تا دو سال آینده بهره برداری خواهند شد منجر به تحول خواهد شد.
وی افزود : در حال حاضر ۳۰ میلیون تن محصول به بازار عرضه می‌شود و این میزان با بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام به ۴۵ میلیون تن محصول خالص برای عرضه در بازار می‌رسد که در اوج تحریم است من نمی توانم امروز راه‌هایی که تحریم را دور می زنیم را افشا کنم. ما کار را با تمام توان و تدبیر پیش می بریم و در فعالیت شبانه روزی ضمن انجام وظیفه خود در تولید برای توسعه صنعت نیز در حال تلاش هستیم.

وزیر نفت با بیان این که با اجرای این طرح یک قطب جدید از پتروشیمی های پایین دستی در بین مناطق لرستان، خرم آباد، دهلران، ایلام، کرمانشاه و اندیمشک ایجاد خواهد شد  و صدها پروژه پایین دستی می تواند ایجاد شود گفت: مانند پتروشیمی اراک که چندین واحد متنوع در پایین دست آن ایجاد شده است امیدواریم احداث پتروشیمی اندیمشک رونق و اشتغال برای مردم این منطقه داشته باشد.

زنگنه ادامه داد: شرکت هلدینگ خلیج فارس بعد از چند شرکت بزرگ دولتی بزرگترین تاسیسات خصوصی از نظر توانایی سرمایه و فروش است که مسئولیت این طرح اقتصادی را بر عهده گرفته است و من برای کلنگ زنی این طرح آمدم تا با حضورم بر این موضوع تاکید کنم. از شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت هلدینگ خلیج فارس تشکر می کنم و می خواهم تا در صورت امکان از نیروهای تحصیل کرده و با تجربه بومی در طرح استفاده کنند.

وی تصریح کرد: امروز نوک حمله آمریکا به ایران به صنعت نفت است تا ما نفت نفروشیم و اگر فروختیم نتوانیم پول آن را جابجا کنیم. به لطف الهی موفق نشدند و با وجود فشارهایی که در دوران جنگ متحمل شدیم اما هیچ وقت فشار تا این حد نبوده است و ملت و دولت در حال مقاومت است و فرق آن با جنگ نبود شهید و زخمی است اما شدت و سختی به مراتب بیشتر است که با مدیریت رهبری و تدبیر دولت در حال مقاومت هستیم.

زنگنه در پایان خاطرنشان کرد که پروژه جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت یکی از مواردی بود که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کردند و این مسئولیت بر عهده مناطق نفت‌خیز جنوب، هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی مارون است که علاوه بر آثار زیست محیطی، آثار اقتصادی نیز دارد و طلایی است در حال سوختن و با اجرای این طرح از هدر رفت پول جلوگیری خواهد شد. اقدامات زیربنایی برای توسعه فاز دوم ماهشهر در حال انجام است و تلاش داریم که علاوه بر آن در مناطق مختلف نیز صنعت پتروشیمی را توسعه دهیم. امیدوارم این طرح در سه سال آینده افتتاح شود و خط جدیدی در توسعه صنایع پایین دست اتیلن و تولید محصولات متنوع از این طریق فراهم شود.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت نفت و سوخت 

نظرات کاربران