تدبیر جدید بانک مرکزی و خنثی شدن منفی‌ترین خبر تحریمی در بازار ارز

یک کارشناس ارزی گفت: جایی که در ماه های اخیر نقطه ضعف بانک مرکزی  بود به دلیل تدابیر صورت گرفته در هفته‌های قبل به نقطه قوت بانک مرکزی در حوزه ارز تبدیل شده است. وی با بیان اینکه بانک مرکزی نشان داد که منابع محکم درهمی در اختیار دارد، گفت: سفته‌ بازانی که در دوبی منتظر این خبر منفی آمریکایی‌ها بودند با توجه به تقویت منابع بانک در ماه های اخیر عملاً به این بازار نزدیک نشدند.

مجید شاکری با اشاره به نوسانات صورت‌گرفته در بازار ارز،  گفت: آخرین اقدام آمریکایی‌ها در حوزه تحریم نفت دیروز عملیاتی شد اما میزان افزایش نرخ ارز نسبت به بزرگی خبر بسیار اندک بود.

وی ادامه داد، بدترین خبر فاندامنتال که همان عدم‌تأیید معافیتهای نفتی و به‌زعم آمریکایی‌ها صفر شدن فروش نفت ایران بود دیروز در حالی رونمایی شد که در پایان بازار اثر قابل‌توجهی به‌روی نرخ  ارز  در ایران نداشت.

شاکری ابراز کرد: اگر این خبر منفی تابستان سال 97 مطرح شده بود، نتایج متفاوتی در پی داشت، این درحالی است که دیروز بانک مرکزی بدون آنکه نیازی به تزریق در تهران داشته باشد شوک منفی آخرین حربه آمریکایی‌ها را کنترل کرد و عملاً شاهد یک بازگشت در بازار بودیم.

این کارشناس ارزی گفت: از آنجا که بانک مرکزی روی بازار نقد سوار بود عملاً بسیاری از سفته‌بازان وارد این بازار نشدند.

شاکری ادامه داد، جایی که در ماههای اخیر نقطه ضعف بانک مرکزی  بود به‌دلیل تدابیر صورت‌گرفته در هفته‌های قبل به نقطه قوت بانک مرکزی در حوزه ارز تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی نشان داد که منابع محکم درهمی در اختیار دارد، گفت: سفته‌بازانی که در دوبی منتظر این خبر منفی آمریکایی‌ها بودند با توجه به تقویت منابع بانک در ماههای اخیر عملاً به این بازار نزدیک نشدند.

شاکری گفت: بانک مرکزی در بازار نقد تهران به‌شدت قوی عمل کرده است و از سوی دیگر تدابیر صورت‌گرفته باعث شد تا این بانک در بازار نقد دوبی هم پرقدرت وارد شود.

به‌گفته شاکری، تدبیر جدید بانک از تزریق مستقیم بسیار فراتر بوده است. همچنین منابع درهمی بانک در 2ماهه گذشته آن‌چنان تقویت شده که سفته‌بازان ساکن در دوبی حاضر نیستند توان بانک مرکزی در این حوزه را به‌چالش بکشند.

وی افزود، یکی از روشهای تقویت منابع بانک مرکزی تبدیل اسکناس به اسکناس بود که چندی قبل هم رسانه‌ای شد اما اثر تدبیر آن روز بانک مرکزی دیروز یعنی دوم اردیبشهت ماه نمایان شد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت نفت و سوخت

نظرات کاربران