فردا زمان اعلام تحریم های جدید ترامپ علیه ایران

در حالی که تقریبا کمتر مقوله ای را در ایران می توان یافت که مشمول تحریم آمریکا واقع نشده باشد ترامپ مجددا از تحریم های جدید علیه ایران از فردا دوشنبه خبر داد.

نفس تاکید بر اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران یعنی انکه برنامه اعمال تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی به نتیجه مطلوب کاخ سفید نرسیده است. بارزترین شاهد این مساله به صفر رساندن صادرات نفت و متوقف کردن محصولات پتروشیمی ایران است.

معنای دیگر اعلام تحریم های جدید علیه ایران این است که از یک سو تهدید به گزینه نظامی علیه ایران کارساز نیست و از دیگر سو همچنان گزینه تحریم اقتصادی نسخه نجات بخش ترامپ از باتلاقی به نام ایران محسوب می شود.

در حالی که ترامپ در سایه مقابله جدی ایران با جاسوسی هوایی شبانه اش، تاکید مسئولان ایرانی را در این خصوص جدی گرفت که مرزهای ایران خط قرمز کشور است و هر آنچه این خطوط قرمز را تهدید کند مشمول مقابله قرار خواهد گرفت اما با سکوت در مقابل ماجرای پهپاد و توجیه آن در واقع کوشید تا از خود و حکومتش چهره ای صلح طلب به جهانیان معرفی کند و در سایه این مانور تبلیغاتی مسیر غیر قانونی تشدید تحریم های اقتصادی با هدف به تسلیم واداشتن ایران را تکمیل کند. ترامپ علی رغم گذشت بیش از یک سال از بازگرداندن تحریم ها علیه ایران همچنان امیدوار به این سیاست است.

سفر پی در پی مقامات اروپایی به تهران در روزهای نه چندان زیاد باقیمانده از ۶۰ روز فرصت داده شده به اروپاییان، مواجهه با سرزنش های بین المللی در خصوص اقدام غیر قانونی اش در اعزام پهپاد جاسوسی به ایران، تشدید محکومیت اقدامات تحریمی کشورش علیه ایران در افکار عمومی و بلاخره استقبال کشورهایی نظیر چین و روسیه از مواضع ایران حکایت از بروز شکافی عظیم در اجماعی دارد که ترامپ درصدد تحقق آن علیه ایران بود. درچنین شرایطی بدیهی است که بر میزان عصبانیت ترامپ افزوده شود و تنها راه باقیمانده فراروی خود یعنی تشدید تحریم علیه ایران را حداقل با هدفی تبلیغاتی توسعه دهد هر چند هیچ فضایی برای اعمال تحریم جدید باقی نمانده باشد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت نفت و سوخت

نظرات کاربران