با نزدیک شدن سال نو، نرخهای باربری افزایش پیدا خواهد کرد و این موضوع سبب ایجاد اخلاف نظر میان معاملهکنندگان پلیمر در آسیا شده است؛ آیا افزایش نرخ باربری روی قیمتهای پلیمر اثر خواهد گذاشت؟
سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) به لحاظ قانونی واجب کرده است که از تاریخ ژانویهی سال 2020، تمام کشتیها باید، بهمنظور کاهش انتشار مواد مضر زیستمحیطی، بهجای سوخت 3/5 درصد سولفورِ فعلی، از سوخت 0/5 درصد استفاده کنند.
کشتیها میتوانند با نصب تصفیهکنندههای مخصوص، که میزان سولفور موجود در سوخت را کاهش میدهد، از ملزومات موجود پیروی کنند. هزینهی نصب تصفیهکنندهها حدود 3 تا 5 میلیون دلار برای کشتی تخمین زده میشود، علاوه بر مدتزمانی که باید برای نصب آنها صرف کرد.
علاوه بر این راه، کشتیها میتوانند از سوخت دارای سولفور پایین استفاده کنند که بسیار گرانتر از سوخت دارای سولفور 3/5 درصدی است.
هزینههای باربری افزایش خواهد داشت
در هر دو صورت هزینههای باربری در سال آتی افزایش خواهد داشت.
تاجری در منطقه گزارش داد: «به دلیل اجرای این قانون، هزینههای باربری حدوداً 10 تا 20 دلار در هر تن، و یا 150 تا 200 دلار برای هر کانتینر، افزایش خواهد داشت. شرکتهای آمریکایی میگویند از اول ژانویه قیمتهای باربری را افزایش خواهند داد.»
اختلاف نظر میان معاملهکنندگان: آیا افزایش نرخ باربری روی قیمتهای پلیمر اثر خواهد گذاشت؟
معاملهکنندگان پلیمر در آسیا درخصوص تأثیرگذاری یا عدم تأثیرگذاری افزایش هزینهها روی مصرفکنندگان اختلاف نظر دارند.
دو مورد از معاملهکنندگان بزرگ پلی اتیلن و پلی پروپیلن در سنگاپور دربارهی قانون مربوط به سولفور سوخت اظهار داشتند: «افزایش نرخهای باربری معمولاً هنگام تصمیمگیری دربارهی قیمتگذاری محصولات پلیمری لحاظ نمیشود. اما، البته که نرخهای باربری در سال آینده قطعاً بالاتر خواهند بود.»
یکی دیگر از فروشندگان آسیایی افزود: «حتی اگر قیمتهای پلیمر سال آینده افزایش یابند، افزایش هزینههای باربری دلیل اصلی این افزایش نخواهد بود.»
از سوی دیگر، برخی معاملهکنندگان در منطقه بر این عقیده هستند که ممکن است فروشندگان به دلیل افزایش هزینههای باربری، قیمتهای پیشنهادی خود را اندکی بالا ببرند.
یکی از تاجران در این منطقه معتقد است که قیمتهای CIF ممکن است به این دلیل 10 تا 20 دلار در هر تن بالا برود.