کدام هلدینگ سرمایه‌گذار مگاپروژه 8 میلیارد دلاری پتروشیمی خواهد بود؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند: ادعایی که ماه گذشته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص ساخت یک مگاپروژه جدید با ظرفیت تولید بالا و سرمایه‌گذاری ۷ تا ۸ میلیارد دلاری کرده بود به مشابه هندوانه‌ای می‌باشد که آنقدر بزرگ دیده شده که بعید است با چند دست هم کسی قادر به بلند کردن و سپس نگهداشتن آن باشد.

بهزاد محمدی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی چندی پیش از ساخت یک مگاپروژه جدید با ظرفیت تولید بالا صحبت کرده بود که به زعم وی با سرمایه‌گذاری ۷ تا ۸ میلیارد دلاری و تنوع تولید بیش از ۲۰ محصول استراتژیک با مشارکت هلدینگ‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

بهزاد محمدی در دیدار با مدیر و کارکنان مدیریت برنامه‌ریزی و توسعه این شرکت، با تأکید بر اهمیت این واحد در مسیر پیشرفت صنعت پتروشیمی ایران گفته بود باید به سمت توسعه هدفمند و هوشمندانه حرکت کنیم.( ۱۳آذرماه ۹۸) دراین بین به اذعان برخی از کارشناسان، اینکه تعبیر این مدیر برای توسعه هدفمند و هوشمندانه از طریق مدیریت سرمایه گذاری ۷ تا ۸ میلیارد دلاری برای ساخت این مگاپروژه پتروشیمی در حالی که NPC نه توان یا اجازه سرمایه گذاری مستقیم داشته و نه حتی قادر به تضمین هلدینگ‌های خصوصی برای جذب سرمایه گذاری می‌باشد، بر اساس کدام ارزیابی یا مطالعه میدانی توسط مدیریت برنامه ریزی پتروشیمی صورت گرفته، بسیار قابل تامل است.

از سویی دیگر، وی تحلیل و مدیریت خوراک‌های در دسترس را از مباحث مهم در این صنعت دانسته و گفته بود در بحث تحلیل خوراک برای توسعه صنعت، وضعیت ۶ الی ۷ خوراک در دسترس را تا سال ۱۴۱۵ تعیین تکلیف کرده‌ایم. در این رابطه باید گفت اگر منظور این معاون وزیرنفت از تعیین تکلیف خوراک همان فرمول قیمت گذاری شرکت ملی نفت یا شرکت ملی گاز می‌باشد که باید گفت وی هیچ نقش تعیین کننده ای در قیمت گذاری نداشته تا جایی که نرخ های جدید حاشیه سود بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی را کاهش داده است. لذا بهتر است مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بطور مشخص بگوید منظور وی از تعیین تکلیف چیست؟

همچنین محمدی با بیان اینکه با تأکید وزیر نفت، ساخت یک مگاپروژه جدید با ظرفیت تولید بالا و سرمایه‌گذاری ۷ تا ۸ میلیارد دلاری با مشارکت هلدینگ‌ها در دستور کار قرار گرفته است، گفته این طرح بزرگ که از پتروشیمی بندرامام و پتروشیمی شازند نیز به مراتب بزرگ‌تر است، با بهره‌گیری از خوراک‌های متنوع، تولید بیش از ۲۰ نوع محصول راهبردی را رقم خواهد زد. اینکه زنگنه با توجه به نگرشی که نسبت به صنعت خصوصی شده پتروشیمی دارد چنین تاکیدی کرده باشد کمی جای تامل دارد ولی از آن گذشته باید به اذعان کارشناسان گفت که ساخت مگاپروژه‌هایی بزرگ‌تر از بندرامام یا اراک حتی در کشورهای منطقه خلیج فارس و با مشارکت میلیاردی شرکت‌های بین المللی هم با تامل و اما اگر انجام می‌شود. لذا اینکه در شرایط بین المللی فعلی، عدم امکان جذب سرمایه گذاری خارجی، عدم وجود شخصیت کاریزماتیکی مانند نعمت زاده در راس پتروشیمی، آیا هلدینگ‌های خصوصی فعال در حوزه نفت و پتروشیمی حاضر به چنین سرمایه گذاری هنگفتی خواهند بود که البته این امر نیز از نگاه بسیاری از کارشناسان کمی بعید به نظر می‌رسد.

از سویی دیگر، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به اینکه ایران از نظر مجموع منابع نفت و گاز، نخستین در دنیاست و تنوع خوراک در کشور یک مزیت به شمار می‌رود، تاکید کرده صنعت پتروشیمی کشورمان باید با توجه به زیرساخت‌های موجود قدرتمندتر شود و به سمت توسعه متوازن و تکمیل زنجیره ارزش حرکت کند. برهمین اساس و در تکمیل توضیحات محمدی در خصوص مزیت‌های موجود باید گفت دسترسی به آبراه‌های بین المللی، جاده‌های ترانزیتی، خطوط راه آهن و نیروی متخصص فراوان و ارزان هم از گذشته‌های دور تا امروز از جمله مزایای ویژه برای توسعه صنعت ارزش آفرین پتروشیمی در کشور محسوب می‌شده است. اما این‌ها مربوط به دورانی است که این صنعت به شرایط امروز دچار نشده بود. لذا اینکه سرمایه گذاری حاضر باشد با اتکا به مزیت‌های مورد اشاره مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پایش را در لابی ساختمان شیخ بهایی بگذارد کمی سخت است چه رسد به اینکه بخواهد تا طبقه سیزدهم نیز بالا برود. لذا با توجه به جمیع جهات یک پیشنهاد روشن و دلسوزانه به مدیرعامل پتروشیمی این است که محمدی ابتدا زحمت کشیده نقش و جایگاه عملکرد NPC نسبت به هلدینگ‌هایی مانند پتروشیمی خلیج فارس را مشخص کند سپس از برنامه ریزی هوشمندانه برای ساخت مگا پروژه ۷ تا۸ میلیارد دلاری سخن بگویند.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار، قیمت نفت و سوخت

نظرات کاربران