تاثیر عدم تصویب FATF بر صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی

دبیر کل سابق صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی درباره تاثیر عدم تصویب FATF گفت: FATF در واقع همانند یک جاده است که اگر باشد، ماشین خوب حرکت می‌کند در غیر این صورت منجر به پنچری می‌شود.

مهدی اسفندیاری درباره تاثیر عدم تصویب FATF بر صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی اظهار داشت: اگر FATF تصویب نشود، تمام روابط مالی بین‌الملل ما بهم می‌خورد، در همه کشورهای جهان به این ساز و کار مالی از دید یک ارتباط عمومی حسابداری، حسابرسی و کنترل سیستم که مخرب نیست، نگاه می‌کنند.

وی با بیان اینکه FATF در تمام امور مربوط به صادرات و واردات در سطح دنیا قابل استفاده است، افزود: این سازو کار اصولا در دنیا از نظر مسائل مالی یک کار روتین است. 

دبیر کل سابق صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: FATF در واقع یک زیرساخت و اصل در مسائل مالی کشورها است، همانند یک جاده است که اگر خوب باشد، ماشین خوب حرکت می‌کند در غیر این صورت منجر به پنچری می‌شود و حرکت معنایی ندارد.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم فرآورده و پتروشیمی را با قیمت بالا بفروشیم قطعا از طریق ارتباطات قانونی بانکی راحت‌تر انجام می‌شود، تا اینکه یک چمدان یا کیف پول دست بگیریم و پول را جابجا کنیم. 

اسفندیاری یادآور شد: ارتباط بانکی و یوزر کنترل لازم است و ارتباطی با فروش فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی یا معدنی ندارد کلا یک لازمه غیرقابل انکار است.

گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF اعلام کرده است مهلت نهایی ایران برای پیروی از معیارهای بین المللی، فوریه ۲۰۲۰ میلادی است و پس از آن، این نهاد از تمامی اعضای خود درخواست خواهد کرد تا اقدامات متقابل انجام دهند.این نهاد در بیانیه‌ای اعلام کرده است: اگر ایران پیش از فوریه ۲۰۲۰ کنوانسیون‌های پالرمو و تامین مالی تروریسم را هم‌راستا با استانداردهای FATF به صورت قانون تصویب نکند، FATF  تعلیق اقدامات متقابل را به طور کامل برمی‌دارد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت نفت و سوخت، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران