انواع گرید‌های مختلف پلی‌استایرن‌ها از دیگر محصولاتی بودند که بیشترین رشد را به نسبت سایرین تجربه کردند؛ به گونه‌ای که پلی‌استایرن‌های ۲۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ افزایش ۱/ ۵ درصدی را تجربه کرده و دست آخر با میانگین قیمتی ۵۸ هزار ریال اعلام قیمت شدند و پلی‌استایرن مقاوم و معمولی به ترتیب با رشد ۱/ ۳ و ۸/ ۲ درصدی همراه و دست‌آخر پلی‌استایرن مقاوم با قیمت نهایی ۵۸ هزار و ۶۵۷ ریال و پلی‌استایرن معمولی با قیمت ۵۶ هزار و ۴۹۲ ریال اعلام قیمت شدند. در این بین نگاهی به روند قیمتی پلی‌پروپیلن‌ها از رشد ناچیز قیمت پایه گریدهای این محصول سخن می‌گوید. این در حالی است که در نشریه پلتس درخصوص شرایط این محصول در بازار آسیایی آمده است که قیمت این محصول در بازار چین با رشد همراه بوده است و احتمال افزایش قیمتی این محصول در آینده در بازارهای آسیایی وجود دارد. البته این در حالی است که قیمت گرید‌های مختلف این محصول در بازار هند ثابت بوده است.

نگاهی به روند قیمتی دلار نیز حاکی از آن است که میانگین این شاخص با افزایش ۵/ ۰ درصدی نسبت به هفته قبل مواجه شده و از قیمت ۴ هزار و ۳۹۷ ریال به بهای ۴ هزار و ۶۰۰ ریال در روز گذشته رسیده است. بررسی روند بهای این شاخص نشانگر آن است که طی هفته گذشته بهای آن به بالاترین قیمت خود رسید و سقف قیمتی را طی این سال تجربه کرد و با بهای ۴ هزار و ۷۹۰ ریال معامله شد که تشدید تنش‌های منطقه پس از اتهام‌زنی‌های عربستان نسبت به ایران و رشد ارزش جهانی دلار از جمله مهم‌ترین دلایل وقوع این اتفاق است.اما همان‌طور که در گزارش قبل به آن اشاره کردیم تاثیر بهای طلای سیاه و جهش بهای این کالای استراتژیک طی هفته گذشته از جمله مهم‌ترین دلایل این افزایش قیمت است. وابستگی عمیقی که میان بهای نفت خام و محصولات پتروشیمی وجود دارد، باعث آن است که رشد قیمتی طلای سیاه با وقفه به افزایش قیمت پایه محصولات پتروشیمی در داخل کشور منجر شود. در لحظه تنظیم این گزارش بهای نفت خام برنت به قیمت ۶۳ دلار و ۶۰۰ سنت و شاخص نفت خام آمریکا به ۵۶ دلار و ۹۰ سنت رسید.

در این بین به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حدود ۱۹ میلیون بشکه یعنی معادل ۲۰ درصد از عرضه نفتی جهان از تنگه هرمزعبور می‌کند و اگر اختلافات بین ایران و عربستان بیشتر شود، این آبراه حیاتی به‌راحتی قابل مسدود شدن است. کاهش ۲۰ درصدی عرضه جهانی نفت می‌تواند قیمت نفت را به محدوده ۲۰۰ دلار در هر بشکه برساند و در این‌صورت باید انتظار افزایش قیمت محصولات پتروشیمی و جهش قیمتی این محصولات را داشته باشیم. البته این در حالی است که خوشبینی‌ها به تمدید توافق اوپکو غیر‌اوپک در نشست ۳۰ نوامبر، روند کاهشی موجودی نفت تجاری در کشورهای توسعه‌یافته و همچنین رشد تقاضای کشورهای آسیایی شاید سرنوشت قیمت طلای سیاه را عوض کرده و شرایطی را رقم بزند که این کالای استراتژیک به حرکت در روندی متعادل بازگردد که در این صورت جو آرام‌تری درخصوص محصولات پتروشیمی شکل خواهد گرفت.

  نگاهی به بازار داخلی

بیم و امید از فراز و فرود قیمت‌ها در بازارهای داخلی آن‌هم در شرایطی که قیمت‌های محصولات پتروشیمی در جهان به نسبت بالاست، قابل پیش‌بینی است. آرامش کلی تقاضای پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته موجب شد شرایط بهتری در این بازار برای خرید فراهم شود اگرچه باز‌هم حجم معاملات بیش از کاهش عرضه‌ها تضعیف شد که نشان‌دهنده عقب‌نشینی نسبی برخی خریداران است. از طرفی دوام کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی برای بسیاری از گریدها تکاپو و التهاب خرید در بورس کالا را به نسبت کاهش داده و آرامش بیشتری را به این بازار تزریق کرده است.

تداوم کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد با فرض چند جرقه رشد قیمتی مهم آن‌هم در حالی که حجم بالای معاملات در بورس کالا از برتری عرضه بر تقاضا در بازار آزاد و بالا بودن موجودی انبارها حکایت دارد و در کنار این موضوع با فرض بالابودن حجم معاملات در ۳ هفته گذشته می‌توان این‌گونه استناد کرد که موجودی انبارها در بازار داخلی بالاست و این به معنی آن است که اغلب واسطه‌ها توان چندانی برای فروش محموله‌های خود در بازار آزاد ندارند. با این حال با توجه به شوک قیمتی اخیر بهای نفت و انتظار برای بالا رفتن قیمت پایه محصولات پلیمری روند غالب بر بازار‌های داخلی هم مثبت بوده است.

  دورنمای بازار آزاد

با توجه به حجم نسبتا بالای معاملات در ۳ هفته اخیر به‌نظر می‌رسد بازاری آرام در پیش باشد. خوش‌بینی به افزایش حجم تقاضا می‌تواند به‌عنوان برخی محرک‌های قیمتی ایفای نقش کرده یعنی جرقه‌های رشد قیمتی بیشتری در این بازار دیده خواهد شد، البته انتظار بازاری آرام منطقی به‌نظر می‌رسد.