اتمام معافیت مالیاتی شرکتهای پتروشیمی از سال آینده و ایجاد بحران عرضه محصولات به داخل

مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم با اعلام اینکه سال آینده بحران خواهیم داشت و شركت‌ها زیر بار این مسئله نخواهند رفت كه محصولات را به داخل بدهند مگر اینكه در برنامه ششم توسعه اصلاحاتی اعمال شود، تصریح کرد: در قانون برنامه پنجم، خوراك بین مجتمع‌ها معاف از مالیات بود و اگر این قانون اصلاح نشود، سال آینده بحران بین تولید و مصرف كننده‌های پتروشیمی ایجاد خواهد شد.

سید حسن میرافضلی گفته است: از سال آینده معافیت مالیاتی شركت‌های پتروشیمی یكی پس از دیگری تمام می‌شود، گفت: بر اساس ضوابط جدید منافع شركتهای پتروشیمی در صادرات است زیرا در این صورت معافیت مالیاتی دارند ولی اگر به داخل محصول بدهند باید مالیات بپردازند که با این اوصاف شركت‌های بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی چه كنند؟

مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم با اعلام اینکه سال آینده بحران خواهیم داشت و شركت‌ها زیر بار این مسئله نخواهند رفت كه محصولات را به داخل بدهند مگر اینكه در برنامه ششم توسعه اصلاحاتی اعمال شود، تصریح کرد: در قانون برنامه پنجم، خوراك بین مجتمع‌ها معاف از مالیات بود و اگر این قانون اصلاح نشود، سال آینده بحران بین تولید و مصرف      كننده‌های پتروشیمی ایجاد خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه تولیدكننده ها دلیلی برای فروش خوراك به مصرف كنندگان داخلی نخواهند داشت زیرا فروش داخل مالیات و هزینه به همراه دارد و صادرات این هزینه ها را ندارد، بیان کرد: بنابراین سال آینده دلیلی برای تامین خوراك مجتمع‌های داخلی نخواهیم داشت.

وی، ادامه داد: پیشنهاد می كنیم قانون حتما اصلاح شود، در برنامه پنجم توسعه این موضوع دیده شده بود كه در برنامه ششم حذف شد و باید سریع متمم بخورد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشكل را حل كنند.

میرافضلی با یادآوری اینکه به هر حال اگر قانون اصلاح نشود، اختلافات بین شركت‌های پتروشیمی آغاز می‌شود، تاکید کرد: از سال آینده اینكه با قیمت ارز مبادله ای، باید FOB منهای 5 درصد بدهیم و از طرفی مالیات هم باید پرداخت شود که اصلا منطقی نیست و اگر قانون اصلاح نشود، صادرات رویكرد تولید كنندگان در صنعت پتروشیمی كشور خواهد بود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم با بیان اینکه در شرایط فعلی حاشیه سود شركت‌های پتروشیمی عموما كمتر از سود بانكی است، خاطرنشان کرد: با این وجود فشارهای زیادی به این صنعت مولد و اشتغال زا وارد می‌شود که نیاز است نوع نگاه‌ها و نگرش‌های مسئولین نسبت به این حوزه باید اصلاح شود و تا این تغییر رویکرد انجام نشود، تحول و شكوفایی در صنعت پتروشیمی حاصل نخواهد شد.

<همکو : اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر ، قیمت نفت و سوخت ، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران