رئیس خانه اقتصاد ایران :

سرمایه گذاری راه حل تبدیل مواد خام به ارزش افزوده

رئیس خانه اقتصاد ایران در سخنان خود با بیان اینکه برای تبدیل مواد خام به ارزش افزوده نیاز به سرمایه گذاری است و وظیفه دولت و وزارت نفت دانست که برای سرمایه گذار داخلی و خارجی پروپوزال هایی تعیین کند تا در صورت سرمایه گذاری خوراک آنها را تهیه کند و برای آنها ارزش افزوده ایجاد کنند.

مهندس ابراهیم جمیلی درباره فروش نفت خام در کشور گفت: روی هر ماده نفتی که فرآوری صورت می گیرد، باز هم ماده خام برای صنایع پایین دستی محسوب می شود.

بنابراین معنی خام فروشی معنی گسترده ای دارد که امروز خیلی خوب از آن استفاده نمی شود.

وی دسته بندی صادرات نفتی و غیر نفتی را بازی با کلمات دانست و اظهار داشت: ایران یک مزیت به نام نفت و گاز دارد و باید از آن استفاده کند. در همین راستا باید سرمایه ها را در این مزیت ها استفاده کنیم. از سوی دیگر نباید با فشار به افرادی که خود اظهاری می کنند، مالیات دو برابر اخذ کرد بلکه باید جلوی کسانی که فرار مالیاتی انجام می دهند را گرفت.

وی با تصریح بر اینکه نباید در حوزه هایی که خام فروشی عنوان می شوند، معافیت مالی را حذف کرد، بیان داشت: اگر ماده ای که تولید می شود در داخل مصرف دارد، باید اولویت را برای داخل کشور گذاشت اما وقتی ماده ای در داخل ایران کاربرد و مصرفی ندارد، چرا با اعمال مالیات عملا بازارهای جهانی را هم از دست بدهیم.

رئیس خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه برای تبدیل مواد خام به موادی که دارای ارزش افزوده باشند، نیاز به سرمایه گذاری است، عنوان داشت: وقتی سرمایه وجود داشته باشد، فناوری نیز خواهیم داشت اما در حال حاضر سرمایه گذاری نشده است و در نتیجه فناوری تبدیل مواد خام به مواد ارزش افزوده نیز در کشور وجود ندارد.

وی افزود: قبل از هر کاری باید در صنایع بالا دستی سرمایه گذاری می کردیم اما وقتی این کار را نکردیم، همین می شود هنوز گازهایمان در حال سوختن است بدون اینکه از آنها استفاده کنیم. نمونه ای از مهار گازها در عسلویه رخ داد که بعدا از آنها در بسیاری از صنایع پایین دستی موفقیت های زیادی دست پیدا کردیم. در حال حاضر وظیفه دولت و وزارت نفت این است که برای سرمایه گذار داخلی و خارجی پروپوزال هایی تعیین کند تا در صورت سرمایه گذاری خوراک آنها را تهیه کند و آنها نیز ارزش افزوده ایجاد خواهند کرد. بنابراین لازمه تبدیل مواد خام به ارزش افزوده، سرمایه گذاری است.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت نفت و سوخت

نظرات کاربران