براساس گزارشی که معاونت بررسیهای اقتصادی اتاق بازرگانی تهران منتشر کرده، عامل اصلی رشد تجارت کالایی ایران، 2برابر شدن صادرات کالایی ایران به اتحادیه اروپا است.
حجم تجارت کالایی ایران با 28 کشور عضو اتحادیه اروپا در 10 ماهه سال 2017 به رقم 16میلیارد و 600 میلیون یورو رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 61.6 درصد رشد داشت. میزان صادرات کالایی ایران در مدت یادشده به اتحادیه اروپا هشت میلیارد و 241 میلیون یورو و میزان واردات کالا از این منطقه هشت میلیارد و 407 میلیون یورو بود که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد چشمگیری داشت.
ایران در 10 ماهه نخست سال 2016 میلادی، سه میلیارد و 942 میلیون یورو صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اروپا داشت و در مقابل 6 میلیارد و 361 میلیون یورو واردات از این کشورها انجام داد. براساس گزارشی که معاونت بررسیهای اقتصادی اتاق بازرگانی تهران منتشر کرده، عامل اصلی رشد تجارت کالایی ایران، 2برابر شدن صادرات کالایی ایران به اتحادیه اروپا است. با توجه به افزایش ارزش تجارت کالایی ایران با اتحادیه اروپا در 10 ماهه نخست سال 2017، بهبود قابلتوجهی هم در تراز منفی بازرگانی ایران حاصل شده است و میتوان گفت نزدیک به 2.2 میلیارد یورو از تراز منفی بازرگانی کالایی ایران کاسته شده است.
این درحالی است که تراز بازرگانی کالایی ایران در 10 ماهه نخست سال 2016 میلادی، منفی 2 میلیارد و 419 میلیون یورو بود. با وجود رشد ارزش تجارت کالایی ایران با اتحادیه اروپا، همچنان فاصله زیادی بین تجارت کالایی ایران و ترکیه با اتحادیه اروپا وجود دارد؛ بهطوریکه طی 10 ماهه ابتدایی 2017 صادرات کالایی ترکیه به اتحادیه اروپا (که برخلاف ایران بخشاعظم آن را اقلام نفتی تشکیل نمیدهد) هفت برابر و واردات کالایی آن 8.2 برابر ایران است. براساس این بررسی، میزان صادرات کالایی ترکیه به اتحادیه اروپا 57 میلیارد و 844 میلیون یورو و میزان واردات آن 69 میلیارد و 160 میلیون یورو است.