روند معاملات در فرابورس بررسی شد:

تاثیر ۸/۵ واحدی پتروشیمی مارون و زاگرس در ارتقا «آیفکس»

معاملات مثبت در نمادهای بزرگ گروه‌های پتروشیمی و پالایشی سبب رشد شاخص در داد و ستدهای فرابورس گردید.

دو نماد بزرگ فرابورسی، شامل پتروشیمی مارون و پتروشیمی زاگرس بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را رقم زدند و جمعا حدود ۵/ ۸ واحد در ارتقای «آیفکس» اثرگذار ظاهر شدند. همچنین، نمادهای معاملاتی شرکت تولید نیروی برق دماوند، پالایش نفت شیراز، پالایش نفت لاوان و شرکت نفت ایرانول در رتبه‌های بعدی نمادها با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس قرار گرفتند و در مجموع ۳/ ۱ واحد از شاخص حمایت کردند.
همچنین نماد گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی در جابه‌جایی‌های دیروز بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. به عبارت دقیق‌تر، سهامداران فرابورسی روز گذشته ۲۲ میلیون سهم «سمگا» به ارزش بیش از ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان دست‌به‌دست کردند. در این معاملات یک کد حقوقی و ۹۸ کد حقیقی در سمت خرید قرار داشتند. مروری بر معاملات روزهای گذشته این نماد نشان‌دهنده افزایش تحرکات و جابه‌جایی سهم سهامداران عمده این شرکت است. همچنین نماد پتروشیمی زاگرس به لحاظ ارزش معاملات در رتبه دوم فهرست نمادها با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت.

همگام با صنایع فرابورسی
علاوه بر تحولات در سطح نمادها، جابه‌جایی سهام در مقیاس صنعت نیز جالب توجه است. در پایان معاملات روز گذشته شاخص۱۵ صنعت فرابورسی افزایش یافت. عنوان بیشترین رشد شاخص صنایع به ترتیب به گروه‌های خرده‌ فروشی، محصولات کاغذی و محصولات شیمیایی تعلق گرفت که بیش از ۲ درصد رشد شاخص را ثبت کردند. از سوی دیگر، ۸ گروه فرابورسی در معاملات دیروز افت شاخص را تجربه کردند. در این سو، بیشترین کاهش شاخص در گروه قند و شکر، خودرو و ساخت قطعات و سایر واسطه‌گری‌های مالی به ثبت رسید. نکته‌ای که در این بین قابل توجه است حرکت معکوس قیمت در گروه فلزات اساسی و خودرو و ساخت قطعات در بورس و فرابورس است. به عبارت دیگر، در دادوستدهای دیروز قیمت‌ سهام دو گروه مزبور در فرابورس با افت مواجه شدند در حالی که در بورس تهران اغلب نمادهای زیرمجموعه گروه فلزات و خودرو افزایش قیمت داشتند. رصد جریان نقدینگی در معاملات دیروز در بازار اول و دوم نیز نشان‌دهنده تداوم حضور قابل‌توجه سهامداران در گروه فلزات اساسی است. ضمن اینکه گروه هتل و رستوران به واسطه رشد حجم و ارزش معاملات نماد «سمگا» در رتبه دوم جدول صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت. همچنین توجه و تحرک سهامداران در نماد پتروشیمی زاگرس، این صنعت را در رتبه سوم جدول مزبور نشاند. حدود ۶۰ درصد جریان نقدینگی در دادوستدهای دیروز در این صنایع جابه‌جا شد. نکته قابل‌توجه در معاملات دیروز، حضور نسبتا زیاد سهامداران حقوقی در سمت خرید سهام بود. از این رو، فعالان حقوقی در پایان معاملات دیروز بیش از ۷۲۰ میلیون تومان به ارزش دارایی خود افزودند. این تغییر مالکیت، حاصل دادوستد ۸۸ میلیون‌سهم به ارزش تقریبی ۲۰ میلیارد تومان در بازار اول و دوم فرابورس بود. سهامداران حقوقی در پایان معاملات دیروز در ۳۳ نماد معاملاتی خرید بیشتری ثبت کردند. بیشترین خالص خرید فعالان حقوقی به واسطه معامله در نمادهای پتروشیمی مارون، صنایع فولاد آلیاژی یزد و توسعه خدمات دریایی سینا رقم خورد. در مقابل، سهامداران حقیقی در ۱۷ نماد معاملاتی خرید بیشتری را ثبت کردند.

    «اخزا۶۰۱» بر تابلوی معاملات
علاوه بر تحولات در بازار اول و دوم، فعالان فرابورس روز گذشته شاهد عرضه سری جدید اسناد خزانه در نماد «اخزا۶۰۱» در بازار اوراق با درآمد ثابت بودند. دیروز ۴۷ هزار برگه از این سری اوراق، در نماد «اخزا۶۰۱» با قیمت ۹۲ هزار تومان خرید و فروش شد. بنا بر قیمت کشف شده، نرخ سود موثر این اوراق در ۴/ ۱۶ درصد رقم خورد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت نفت و سوخت ، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران