کشف کاتالیزور جدید برای تبدیل دی اکسید کربن به پلاستیک

محققان به تازگی موفق به کشف کاتالیزور جدیدی شده اند که دي اکسيد کربن را به پلاستيک تبديل می کند.

يک روزنامه چاپ انگليس نوشت: محققان کاتاليزور جديدي را کشف کرده اند که مي تواند دي اکسيد کربن را به عنوان مهم ترين عامل آلوده کننده محيط زيست به پلاستيک تبديل کند.
روزنامه اينديپندنت چاپ انگليس در گزارشي در پايگاه اينترنتي خود نوشت: محققان کاتاليزور جديدي را کشف کرده اند که مي تواند از طريق بازيافت دي اکسيد کربن توليدشده آن را به پلاستيک تبديل کند. اين فن آوري بهمراه فن آوري جذب کربن مي تواند به ايجاد مکانيسمي براي توليد پلاسيتک به شيوه سازگار با محيط زيست منجر شود و در عين حال مي توان گازهاي گلخانه اي مضر را هم در توليد اين محصول حذف کرد.
محققان مي گويند اين يافته آنها باعث خواهد شد که از ورود دي اکسيد کربن به عنوان يکي از مهم ترين آلوده کننده ها و بسيار موثر در تغييرات جوي به جو جلوگيري شود. اين يافته محققان همچنين وابستگي ما را به سوخت هاي فسيلي هم کاهش خواهد داد.
يک تيم از محققان دانشگاه هاي تورنتو، کاليفرنيا، برکلي و محققان کانادايي ايده تبديل دي اکسيد کربن را به پلاستيک با موفقيت عملي کرده اند.

براي توليد پلاستيک، اتيلين به پلي اتيلين تبديل مي شود.
هدف اصلي ايده توليد پلاستيک با دي اکسيدکربن توليد شده اين است که اولا توليد دي اکسيد کربن کاهش بيابد و بعد از اين گاز آلوده کننده براي توليد مواد مختلف استفاده شود.
محققان مي گويند از مواد مختلف مي توان به عنوان کاتاليزور براي تبديل دي اکسيد کربن به پلاستيک و مواد ديگر استفاده کرد اما محققان در ابتدا از مس به عنوان کاتاليزور براي تبديل دي اکسيد کربن به پلاستيک استفاده کرده اند. چون استفاده از مس به عنوان کاتاليزور به توليد اتيلين منجر مي شود.

«فيل دي لونا » يکي از محققان ارشد اين تيم گفت: مس يک ماده اسرارآميز است. اسرارآميزبودن آن هم به اين علت است که مي تواند تغييرات شيميايي متفاوتي را ايجاد کند و در اثر اين تغييرات مواد مختلفي مانند متان، اتيلين و اتانول توليد مي شوند اما کنترل آن چه که در اثر تغيير و تحولات شيميايي بر روي مس ايجاد مي شود کار دشواري است. وي گفت فکر مي کنم در آينده شاهد فن آوري هاي بسياري خواهيم بود که مواد مصرف شده و ضايعات را بعد از بازيافت بار ديگر به چرخه مصرف باز مي گردانند. بسيار هيجان انگيز است زيرا ما بر روي توسعه شيوه هاي جديد براي تامين تقاضاي فزاينده انرژي در آينده تحقيق مي کنيم.
محققان مي گويند اکنون مهندسي و کنترل کاتاليزور براي سازگاري با شرايط مورد نظر ممکن است و دستاورد جديد آنها در خصوص تبديل گاز دي اکسيد کربن به پلاستيک تاثيرات مثبت قابل توجهي برجاي خواهد گذاشت.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت نفت و سوخت، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران