تحولات بازار نفت در هفته ای که گذشت

بررسی تحولات بازار نفت طی هفته ای که گذشت شامل افزایش قیمت شاخص جهانی برنت بود که به دلیل پافشاری اعضای اوپک و روسیه به دوام توافق کاهش تولید، از مرز 70 دلار گذشت و بالاترین میزان، در سه سال اخیر به شمار می‌رود.

پروژه‌های مشترک انرژی ایران و ایتالیا، فرو رفتن کامل نفتکش ایرانی در آب‌های چین و احتمال اینکه نشت مواد نفتی به آب‌های چین، بزرگترین آلودگی جهانی را رقم بزند. به گزارش رویترز، وزارت امور اقتصادی ایتالیا، از امضای قرارداد تامین مالی پروژه‌های مشترک میان ایران و ایتالیا در حوزه زیرساخت‌ها، نفت و گاز، برق، پتروشیمی‌ و متالوژی به اعتبار پنج میلیون یورو یا 6 میلیارد و 20 میلیون دلار خبر داد.این قرارداد در حوزه زیرساخت‌ها، نفت و گاز، برق، پتروشیمی‌ و متالورژی به اعتبار پنج میلیون یورویی یا 6 میلیارد و 20 میلیون دلار است که میان بانک‌های صنعت و معدن و خاورمیانه ایران و شرکت سرمایه گذاری اینویتالیا به امضا رسید که امکان پیوستن دیگر بانک‌های ایرانی به این قرارداد وجود دارد.

آمار گمرک کره جنوبی نشان می‌دهد که واردات نفت این کشور از ایران در دسامبر 2017 (آذر - دی) با 6/30 درصد کاهش، روزانه به یک میلیون و 80 هزار تن یا 255 هزار و 81 بشکه در روز رسید.این در حالی است که مجموع صدور نفت ایران به کره جنوبی در سال گذشته میلادی با 1/29 درصد رشد سالانه، رقم 18 میلیون و 70 هزار تن معادل 362 هزار و 884 بشکه در روز را ثبت کرد. مجموع واردات نفت کره جنوبی در ماه دسامبر 13میلیون و 250 هزار تن، معادل سه میلیون و 130 هزار بشکه در روز اعلام شد.

نفتکش ایرانی پس از حدود 8 روز سوختن به‌روی آب، به‌طور کامل در آبهای چین غرق شد و همه 32 سرنشین آن جان باختند.سانچی در پی برخورد با کشتی فله بر چینی دچار انفجار و آتش سوزی شده بود.خروج تدریجی از توافق کاهش تولید، موضوعی است که ذهن اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها را به خود مشغول کرده است؛ اگرچه روسیه خواهان مذاکره در این باره است اما اعضای اوپک از جمله امارات، قطر، عراق معتقدند؛ این برنامه نیازی به تغییر فوری ندارد و مذاکره درباره نحوه خروج اکنون زودهنگام است.

الکساندر نواک،وزیر انرژی روسیه هفته اخیر اعلام کرد که وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک قرار است هفته آینده درباره نحوه امکان خروج تدریجی از توافق کاهش تولید نفت رایزنی کنند.نواک معتقد است؛ سطح کنونی قیمت‌های نفت کوتاه مدت است و بازار هنوز به توازن کامل نرسیده است از این رو باید نظارت به وضع بازار ادامه یابد.وی قصد دارد درباره شرایط کنونی در نشست کمیته نظارتی وزیران که قرار است 21 ژانویه (اول بهمن) در عمان برگزار شود گفت و گو کند.از سوی دیگر، «لوک اویل» خواستار خروج از توافق اوپک در صورت باقی ماندن قیمت نفت در حد 70 دلار است.

واگیت آلکپروف، مدیرعامل شرکت روسی لوک اویل گفت: در صورت باقی ماندن قیمت‌های جهانی نفت در سطح 70 دلار برای مدت بیشتر از 6 ماه، روسیه باید از توافق کاهش تولید نفت اوپک خارج شود.آلکپروف معتقد است؛ نفت60 تا 70 دلاری سطح قیمت مناسبی برای شرکت‌های نفتی روسیه است و قیمت این کالا نباید از 100 دلار فراتر برود.

سهیل المزروعی،وزیر انرژی امارات نیز با حمایت از اجرای توافق و ادامه آن معتقد است؛ لزومی‌ندارد اوپک، با واکنش فوری به رشد قیمت‌های جهانی نفت، توافق کاهش تولید نفت را تغییر دهند.المزروعی معتقد است؛ علت رشد اخیر قیمت‌های نفت و رسیدن آن به70 دلار، رشد تقاضا و کاهش جهانی سطح ذخیره سازی‌ها است و تنش‌های سیاسی در برخی جوامع تنها عامل آن نیست.وی تاکید کرد: نباید قیمت‌های یک روزه نفت را ملاک قرار دهیم و بگوییم در شرایطی قرار داریم که باید تغییراتی در مفاد توافق جهانی ایجاد کنیم، زیرا پایه و اساس بازار تغییری نکرده است و باید به بازار زمان بدهیم.

به اعتقاد «محمد الساده» وزیر انرژی قطر، زمانی که سطح جهانی ذخیره سازی‌ها به میانگین پنج ساله خود برسد، باید کار روی یک برنامه جدید که مناسب شرایط بازار است، آغاز شود. جبار اللعیبی، وزیرنفت عراق نیز اعلام کرد: برخی منابع معتقدند؛ با توجه به مطلوب بودن قیمت‌های کنونی نفت و تثبیت بازار، باید برای پایان دادن به توافق کاهش تولید وارد مذاکره شد که این قضاوت اشتباه است و با این دیدگاه مخالفیم.اما اوپکی‌های حاشیه نشین خلیج فارس همچنان می‌کوشند که سطح تولید خود را در سال جاری میلادی کمتر از سال 2017 میلادی نگه دارند.

یک منبع عضو سازمان اوپک هفته گذشته اعلام کرد: برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و عضو اوپک، قصد دارند با وجود سطح بالای تقاضا و کاهش مازاد جهانی ذخیره‌سازی‌ها، میزان تولید نفت خود را در سه ماه نخست 2018 میلادی کمتر از مدت مشابه پارسال نگه دارند تا مطمئن شوند که مازاد عرضه که در سه سال اخیر ایجاد شده است، به طور کامل از بین برود.

قیمت شاخص جهانی برنت در هفته گذشته از70 دلار فراتر رفت که بالاترین میزان، در سه سال اخیر به شمار می‌رود. علت افزایش، پافشاری اعضای اوپک و روسیه به دوام توافق کاهش تولید ذکر شد، گرچه تحلیلگران در صورت ادامه رشد قیمت نفت به بازار نسبت به تولید نفت آمریکا هشدار دادند.با توجه به شرایط بازار نفت، توافق کاهش تولید نفت اوپک و سیاست‌های ترامپ انتظار می‌رود که قیمت نفت به زودی به 80 دلار برسد.

موسسه «سیتی گروپ» پیش بینی می‌کند؛ تحولاتی مانند جنگ، تنش در خاورمیانه، دونالد ترامپ و کیم جونگ اون ممکن است قیمت نفت را در سال جاری میلادی به 80 دلار در هر بشکه برساند.

این بانک آمریکایی در گزارشی نوشت: پس از آنکه قیمت نفت در سال 2017 میلادی تحت تاثیر کاهش تولید اوپک افزایش یافت، ترامپ، تمرکز خود را معطوف ریسک‌های ژئوپولیتیک کرد و احتمال می‌رود که قصد دارد تحریم‌هایی را علیه ایران و کره شمالی به اجرا بگذارد که تبعات قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت.

براساس این گزارش، این عوامل در کنار برخی ناآرامی‌ها در بعضی کشورهای عضو اوپک نظیر عراق و لیبی ممکن است موجب کاهش عرضه نفت و افزایش قیمت نفت به 70 تا 80 دلار شود.از طرفی، آژانس بین المللی انرژی معتقد است؛ چنانچه قیمت نفت به بیش از 65 تا 70 دلار برسد، انگیزه‌ای برای تولیدکنندگان شیل خواهد شد تا تولید خود را افزایش دهند.

فاتح بیرول،دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی نیز هفته اخیر اعلام کرد: گرچه نفت 65 تا 70 دلاری قیمت مناسبی برای تولیدکنندگان این محصول به شمار می‌رود اما این خطر وجود دارد که قیمت بالا انگیزه ای برای تولیدکنندگان شیل آمریکا شود تا به سطح ذخیره سازی‌های خود بیفزاید. البته انتظار می‌رود؛ با توجه به افزایش حجم تقاضای جهانی و کاهش مستمر سطح ذخیره سازی‌ها، این افزایش قیمت همچنان ادامه یابد.همچنین بحران اقتصادی و سیاسی در برخی کشورهای عضو اوپک از جمله ونزوئلا، لیبی و عراق و یا هرگونه ناآرامی‌در کشورهای تولیدکننده، می‌تواند سرعت رشد قیمت نفت را بیشتر کند.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت نفت و سوخت ، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران