تلاش برای رسیدن تولیدات پتروشیمی به 100 میلیون تن در سال

معاون وزیر نفت گفت: هدف شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان نماینده دولت، براساس برنامه 5 ساله ششم توسعه که در آن پیش بینی شده است تولیدات سالانه پتروشیمی به 100 میلیون تن برسد که تمامی تلاش خود را برای تحقق این امر به کار بسته ایم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: با بررسی های انجام شده از واحدها و طرح های موجود در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی موانع سرمایه گذاری جهت دستیابی به ظرفیت تولید سالانه 100 میلیون تن محصولات پتروشیمی در کشور رفع می شود.
رضا نوروز زاده عصر دوشنبه در حاشیه سفر 2 روزه خود به بندرماهشهراظهار کرد:شرکت ملی صنایع پتروشیمی بازدید های دوره ای را در واحدهای تحت پوشش خود در بندرماهشهر و عسلویه و دیگر مناطق در برنامه دارد.
وی گفت:بعد از اجراییی شدن اصل 44 قانون اساسی تمامی واحدهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی به بخش خصوصی واگذار شد به گونه ای که امروز شرکت ملی صنایع پتروشیمی به طور مستقیم مالکیتی بر واحدها به استثناء اسکله ها و بنادر که جنبه حاکمتی و زیرساختی داشته، ندارد.
وی افزود: در این بازدید ها مشکلات واحدهای پتروشیمی به ویژه مشکلات مدیران و سرمایه گذاران طرح ها و واحدهایی که به بهره برداری رسیده اند مورد بررسی قرار گرفت که تلاش می کنیم به واحدهای در حال راه اندازی و واحدهای به بهره برداری رسیده برای پیشبرد اهدافشان کمک کنیم.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در ادامه به هدف شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ارتباط با مجتمع های پتروشیمی اشاره کرد و گفت: هدف شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان نماینده دولت، براساس برنامه 5 ساله ششم توسعه که در آن پیش بینی شده است تولیدات سالانه پتروشیمی به 100 میلیون تن برسد که تمامی تلاش خود را برای تحقق این امر به کار بسته ایم.
نوروز زاده اضافه کرد: در حال حاضر تولیدات پتروشیمی کشور سالانه 50 میلیون تن است که این تولیدات از 85 درصد ظرفیت اسمی شرکتهای پتروشیمی به دست می آید.
وی اظهار کرد: به علت عدم استفاده بهینه از ظرفیت اسمی این شرکتها نابسمانی در تامین خوراکی پتروشیمی به وجود می آید که 4 شرکت اصلی نفت باید در اختیار آنها قرار گیرد.
وی ادامه داد: گام اول برای خروج از این وضعیت شناسایی علل عدم استفاده بهینه از این ظرفیت اسمی است و موضوعاتی که با شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ارتباط است مورد پیگیری قرار خواهند گرفت تا موانع افزایش تولید واحدهای مطرح شده، رفع شود.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر لزوم رفع موانع سرمایه گذاری خاطرنشان کرد: ضرورت دارد اهتمام ویژه ای برای رفع موانع سرمایه گذاری جهت افزایش تولید و رسیدن به ظرفیت اسمی 100 میلیون تنی صورت گیرد.
وی در ادامه به اقدام دیگر شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای توسعه سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای توسعه و تسهیل سرمایه گذاری از طریق سازمان های منطقه ویژه تحت نظارت خود اقدامات دیگری از جمله فراهم کردن زیرساخت های لازم را انجام می دهد که در حال حاضر برای آغاز اجرای طرح های توسعه، اراضی جدید را آماده سازی کرده است.
نوروز زاده اضافه کرد: همچنین زیرساخت های لازم از جمله آب، برق، گاز را برای سرمایه گذاران فراهم می کنیم تا بخش خصوصی بتواند با رغبت کافی به سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی بپردازد.
وی بیان کرد: سرمایه گذاری در این صنعت به طور میانگین در هر واحد 100 نفر تا یک هزار نفر را مشغول به کار خواهد کرد که در شرایط فعلی رقم قابل توجهی است.
منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر در سال 1376 در زمینی به وسعت 2 هزار و 600 هکتار تاسیس و اینک حدود 22 مجتمع پتروشیمی در آن فعال هستند.
ماهشهر در جنوب خوزستان و در ساحل خلیج فارس، پس از عسلویه قطب پتروشیمی کشور است.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت نفت و سوخت ، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران