اختصاص ۸۰۰ میلیون دلاری برای منبع جدید تامین خوراک پتروشیمی

در راستای سیاست‌های کلان وزارت نفت مبنی بر خاموش کردن مشعل میادین نفتی با هدف تامین خوراک و تکمیل زنجیره‌های ارزش در صنعت پتروشیمی، ساخت چهار مجتمع عظیم پالایشگاهی و پتروشیمی برای خاموش کردن مشعل میادین نفتی غرب کارون در دستور کار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس قرار گرفته است.

مهندس «عبدالامیر دیوان بچاری» درباره آخرین وضعیت تامین منابع مالی ساخت پالایشگاه گاز یادآوران به عنوان منبع جدید تامین خوراک طرح های جدید پتروشیمی در ماهشهر، گفت: در شرایط فعلی پتروشیمی بندرامام روزانه ۲۲۰ هزار بشکه در روز ان جی ال به عنوان خوراک مصرف دارد که از این مقدار در طلایی ترین روزها ۱۱۵ هزار بشکه خوراک تخصیص داده شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز یادآوران خلیج فارس، افزود: بنابراین ظرفیت قابل توجهی برای مصرف خوراک در این مجتمع پتروشیمی کماکان وجود دارد ضمن آنکه برای اینکه ارزش افزوده در ادامه زنجیره بخش بالادستی صنعت نفت در صنایع پتروشیمی ایجاد شود و نیز بتواند بازار داخلی را بیشتر رونق دهد، مقرر است که در کنار ساخت پالایشگاه یادآوران و در ادامه مسیر، زنجیره ای از واحدهای مختلف پتروشیمیایی از جمله واحد الفین یک میلیون تنی احداث شوند و در پایین دست آن  مطالعات برای تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه پتروشیمی بندرامام با توجه به دریافت خوراک مسئولیت تامین حدود ۷۰ درصد فاینانس این پروژه را بر عهده گرفته است، اظهار داشت: هم اکنون برای تامین منابع ساخت این کارخانه NGL علاوه بر منابع داخلی استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و جذب فاینانس های داخلی و خارجی در دستور کار قرار دارد.

این مقام مسئول در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه  در شرایط فعلی این طرح به عنوان یک طرح اولویت دارتوسط صندوق توسعه ملی پذیرفته شده و فاینانس آن با همراهی کنسرسیومی از بانکهای داخلی با رهبری بانک ملت، تامین خواهد شد، تصریح کرد: در این خصوص مدارک لازم تحویل بانک‌ عامل شده و رایزنی‌ها انجام گرفته و در مجموع ۹۵۰ میلیون دلار فاینانس از صندوق درخواست شده است که پیش بینی می‌کنیم امکان جذب ۸۰۰ تا ۸۱۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی فراهم شود.

دیوان بچاری با تاکید بر اینکه مابقی نقدینگی مورد نیاز تاکنون توسط هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس هزینه شده که میزان آن بیش از مقداری بوده که در آیین نامه صندوق توسعه به عنوان آورده دیده شده است، خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که امسال اولین خط اعتباری اجرای این طرح بازگشایی شود.

گفتنی است، در راستای سیاست‌های کلان وزارت نفت مبنی بر خاموش کردن مشعل میادین نفتی با هدف تامین خوراک و تکمیل زنجیره‌های ارزش در صنعت پتروشیمی، ساخت چهار مجتمع عظیم پالایشگاهی و پتروشیمی برای خاموش کردن مشعل میادین نفتی غرب کارون در دستور کار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس قرار گرفته است.

بر این اساس با هدف خاموش شدن مشعل گازهای همراه نفت ۶ میدان نفتی غرب کارون شامل آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی، جفیر و یادآوران، ساخت پالایشگاه گاز یادآوران (NGL 3200) با سرمایه گذاری هلدینگ خلیج فارس آغاز شده است.

در شرایط فعلی ساخت پالایشگاه گاز یادآوران با ظرفیت فرآورش روزانه حدود ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت به مرز ۴۰ درصد رسیده که با اجرای کامل این طرح روزانه حدود ۹۷ هزار بشکه گاز غنی (ان.جی.ال) و ۳۴۰ میلیون فوت مکعب گاز متان  به ظرفیت تامین خوراک صنعت پتروشیمی کشور افزوده می شود.

هم اکنون قرار است با استفاده از خوراک تولیدی پالایشگاه گاز یادآوران ابتدا یک مجتمع بازیافت اتان با ظرفیت سالانه سه میلیون و ۹۰۰ هزار تن توسط شرکت پتروشیمی بندر امام و با سرمایه گذاری حدود ۶۰ تا ۶۵ میلیون دلاری احداث شود.

در ادامه مسیر تکمیل این زنجیره ارزش، احداث واحد یک میلیون تنی تولید اتیلن پتروشیمی بندرامام با سرمایه گذاری حدود ۵۵۰ میلیون دلار در دستور کار قرار گرفته است.

از سوی دیگر در کنار ساخت واحد تولید اتیلن، برنامه ریزی و مطالعات مهندسی برای احداث یک واحد ۵۵۰ هزار تنی تولید اتیلن گلایکول در پتروشیمی اروند با سرمایه گذاری حدود ۴۳۰ میلیون دلاری آغاز شده که با احداث این واحد اتیلن گلایکول با استفاده از خوراک واحد جدید اتیلن پتروشیمی بندر امام عملا اجرای بزرگترین زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی ایران کامل خواهد شد.

به عبارت ساده تر با مشارکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، گازهای همراه ۶ میدان نفتی ایران در غرب کارون صرف تامین خوراک سه مجتمع جدید پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه بالغ بر ۵.۵ میلیون تن محصول پتروشیمی خواهد شد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت نفت و سوخت، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران