مروری بر صنعت پلی اتیلن

صنعت پلی اتیلن یکی از ساده ترین و در عین حال مهم ترین صنایع جهان است. بیش از ۹۰ درصد مواد پلاستیکی جهان از انواع مواد پلی اتیلن ساخته می شوند.

 پلی اتیلن، یکی از مهم ترین و پرمصرف ترین پلیمرها در صنعت است. این پلیمر از پالایش نفت خام به دست می آید. مونومرهای اتیلن در پالایشگاه و تحت واکنش های پلیمریزاسیون به پلی اتیلن تبدیل می شوند. محصول نهایی این واکنش ها، چهار دسته اصلی پلی اتیلن است؛ پلی اتیلن سبک، پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن خطی سبک و پلی اتیلن با وزن مولکولی بسیار بالا.

صنعت پلی اتیلن یکی از ساده ترین و در عین حال مهم ترین صنایع جهان است. بیش از ۹۰ درصد مواد پلاستیکی جهان از انواع مواد پلی اتیلن ساخته می شوند. پلاستیک های بسته بندی مواد غذایی، اسباب بازی ها، انواع لوله پلی اتیلن ،مخازن نگهداری مواد شیمیایی و مواد غذایی و ...، همگی از پلی اتیلن ساخته می شوند.

با نگاه اجمالی بر صنعت پلی اتیلن مشخص می شود صنعت بزرگ تولید مواد پلی اتیلنی، سایر صنایع مانند صنعت نفت و پتروشیمی، تولید مواد شیمیایی، محیط زیست و آب و فاضلاب، لوله و اتصالات پلی اتیلن، صنایع کشاورزی، گازرسانی و ... را تحت پوشش قرار می دهد.

کاربردهای صنعت تولید مواد پلیمری پلی اتیلن در سایر صنایع

گرانول های شفاف پلی اتیلن، به عنوان ماده اولیه برای تولید و ساخت وسایل و تجهیزات مورد نیاز صنایع پلاستیک محسوب می شوند. مهم ترین صنایعی که از مواد پلی اتیلن استفاده می کنند عبارتند از:

صنایع آب و فضلاب (تولید تجهیزات آبرسانی، تولید لوله پلی اتیلن، ساخت تجهیزات و اتصالات پلی اتیلنی، ساخت انواع لوله پلیمری برای خطوط لوله کشی شهری و روستایی)

صنایع نفت و مواد شیمیایی (ساخت مخازن نگهداری مواد شیمیایی و مشتقات نفتی، تولید انواع لوله های پلیمری برای انتقال مواد شیمیایی)

صنعت ایمنی و حفاظت (تولید و ساخت انواع لوله پلیمری سیستم های آتش نشانی، تجهیزات ایمنی محل کار، وسایل پلاستیکی ایمنی فردی برای کارگران، ساخت تجهیزات کارگاهی پلاستیکی ایمن)

صنایع کشاورزی، کود و سم (ساخت مخازن نگهداری انواع مواد کشاورزی، ساخت مخازن پلی اتیلن مخصوص سموم و آفات کشاورزی، تولید تجهیزات آبیاری قطره ای و سیستم های زهکشی، ساخت تجهیزات پلاستیکی گلخانه ای، تولید پلاستیک های عایق و مقاوم به رطوبت برای محیط های کشت)

صنایع غذایی (ساخت انواع بسته بندی های پلاستیکی مخصوص نگهداری مواد غذایی، تولید پوشش های مواد غذایی)

صنایع پزشکی و آزمایشگاهی (ساخت تجهیزات پلاستیکی آزمایشگاهی، تولید تجهیزات بیمارستانی، کاربردهای دندانپزشکی)

صنعت لوازم خانگی و وسایل منزل (تولید قطعات پلاستیکی لوازم خانگی، تولید اسباب بازی، تولید ظروف پلاستیکی آشپزخانه)

صنایع لوله و اتصالات پلی اتیلن؛ صنعتی مهم و پرطرفدار

تولید انواع لوله پلی اتیلن از مواد اولیه پلی اتیلن با چگالی بالا، امروزه یکی از مهم ترین صنایع جهان به شمار می رود. در مورد لوله های پلی اتیلن عوامل بسیاری هستند که مورد ارزیابی قرار گرفته می شوند. به طور کلی، مباحث مهمی که در صنعت لوله پلی اتیلن مطرح می شوند به شرح زیر بیان می شوند:

ماده اولیه تولید لوله پلی اتیلن
شیوه تولید انواع لوله پلی اتیلن، لوله کاروگیت و لوله اسپیرال
نحوه اجرای آزمون های استاندارد بر روی لوله های پلی اتیلن
روش صحیح نگهداری و انبارکردن لوله پلی اتیلن
انواع لوله و اتصالات پلی اتیلن و سایز و ابعاد آن ها
شیوه های اتصال انواع پلی اتیلن
انواع روش های نصب لوله پلی اتیلن
کاربردها، مزایا و معایب لوله های پلی اتیلن
بازرسی و نظارت بر خطوط لوله پلی اتیلن
انتخاب اتصالات مناسب برای انواع مختلف لوله پلی اتیلن
لوله پلی اتیلن؛ انتخاب برتر برای پایپینگ پلاستیکی

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران