سالی پر نوسان برای نفت

با توجه به تاثیرات منفی و مثبت ناشی از روند رشد تولید نفت ایالات متحده آمریکا، قیمت‌ها احتمالا در سال جاری پرنوسان‌تر از سال گذشته خواهد بود.

این در حالی است که اداره اطلاعات انرژی آمریکا اخیرا اعلام کرد، تولید نفت آمریکا احتمالا امسال از مرز ۱۱ میلیون بشکه در روز عبور خواهد کرد.

کیتلین برچ (Caitlin Birch) تحلیل‌گر موسسه اکونومیست اینتلیجنس یونیت در مصاحبه خود با رویترز اظهار داشت: صنعت نفت آمریکا در اختیار تعداد زیادی از شرکت‌های خصوصی غیرهماهنگ است و هزینه‌های آنها در مقایسه با سایر تولیدکنندگان در دیگر کشورها کمتر است. این بدان معناست که آمریکا بازیگر مهمی در بازار نفت باقی خواهد ماند.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی هفته گذشته به بلومبرگ گفت: کاهش تولید اوپک و روسیه فراتر از انتظارات بازار بوده است. چرا که بازار نفت انتظار نداشت این کارتل و شرکای غیراوپکی بتوانند تا این حد به توافق پایدار باشند و بار دیگر آن را تمدید کنند.

او در ادامه گفت: پایبندی به کاهش تولید در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت و انتظار می‌رود که عرضه بیش از حد نفت در سال ۲۰۱۸ مهار شود.

اگرچه خالد الفلیح، دبیر کل اوپک پیش‌تر گفته بود، عرضه بیش از حد نفت تا سال ۲۰۱۹ ادامه خواهد یافت.

علی‌رغم پیشرفت قابل توجه بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در زمینه کاهش تولید، تردیدهایی در مورد پایبندی تمامی کشورها به این توافق تا پایان سال ۲۰۱۸ وجود دارد.

به گفته یک تحلیل‌گر بازار نفت، توافق کاهش تولید یک عدم اطمینان کلیدی برای بازار نفت محسوب می‌شود.

تحلیل‌گران به طور کلی نظرات متفاوتی در مورد پیش‌بینی قیمت نفت در سال جاری دارند.

به گفته برخی از آنها انتظار می‌رود که قیمت نفت برنت در محدوده ۵۵ تا ۷۰ دلار برای هر بشکه باقی بماند.

این در حالی است که اگر قیمت‎ها افزایش یابد، تقاضا کم می‌شود و از سوی دیگر، کاهش بیش از حد قیمت هم مانع رشد تولید در آمریکا می‌شود.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت نفت و سوخت، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران