موج شدید فروش دلار در بازار / دلایل کاهش قیمت دلار

افزایش بی رویه قیمت ارز هیچ توجیه اقتصادی حتی با توجه به تحریم ها نداشت و لذا قابل پیش بینی بود که حباب مازاد بالاخره خواهد ترکید. خبر ها حاکی از این است که جمع زیادی از مردم در شهرهای مختلف در حال تلاش برای فروش دلارهای خانگی خود در بازار هستند اما موج فروش ارز درحالی هر ساعت بیشتر از قبل می شود که خریداری برای دلارهای خانگی در بازار پیدا نمی شود به همین دلیل مردم حتی حاضرند خیلی کمتر از قیمت های اعلام شده از سوی صرافی ها، دلارهایشان را بفروشند.

همزمان با ریزش قیمت طلا و ارز در بازار، مردم دلارهای خانگی خود را برای فروش وارد بازار کرده و موجب سقوط قیمت ها شده اند.

سیر نزولی قیمت طلا و ارز در حالی ادامه دارد که مردم با وجود تعطیلی بازار، کماکان در خیابان فردوسی حضور دارند و در تلاش هستند ارزهای خود را بفروش برسانند.

گزارش های رسیده از شهرهای مختلف کشور حکایت از آن دارد که جمع زیادی از مردم تلاش می کنند تا همین امشب دلارهای خود را بفروشانند و به همین دلیل خود را به مراکز خرید و فروش ارز در این شهرها رسانده اند.

مردمی که در شهرهای تهران، کرج، قم، تبریز، شیراز و ... در قیمت های بالا اقدام به خرید دلار کرده بودند با ریزش قیمت ها روانه بازار شده و تلاش دارند ارزهای خود را بفروشند.

اما موج فروش ارز درحالی هر ساعت بیشتر از قبل می شود که خریداری برای دلارهای خانگی در بازار پیدا نمی شود به همین دلیل مردم حتی حاضرند خیلی کمتر از قیمت های اعلام شده از سوی صرافی ها، دلارهایشان را بفروشند.

برخی بازاری ها می گویند: طی روز جاری عده بسیاری از مردم که تحت تاثیر جریانات روانی اقدام به خرید دلار کرده بودند، شتابزده به دنبال فروش بودند که در این بین حال تعدادی از آنها نیز خراب و روانه بیمارستان شدند.

فشار فروش در بازار ارز از عصر امروز شدت یافته و همین امر موجب شد تا دلار 17هزار تومانی صبح امروز تا ساعت انتشار این گزارش به 14هزار و 600 تومان کاهش یابد. دلال های خیابان فردوسی قیمت دلار فردایی را 14هزار و 400 تومان اعلام میکنند.قیمت سکه نیز در بازار تهران هم اکنون به 4میلیون و 300 هزار تومان سقوط کرده است.

۹ دلیل کاهش قیمت دلار در بازار آزاد

1- افزایش بی رویه قیمت ارز هیچ توجیه اقتصادی حتی با توجه به تحریم ها نداشت و لذا قابل پیش بینی بود که حباب مازاد بالاخره خواهد ترکید؛ این اتفاق سرانجام در نهم مهر ۹۷ رخ داد.

۲- آغاز مراحل اجرایی توافق ایران و اروپا مبنی بر ادامه همکاری های اقتصادی و مبادلات بانکی ؛ طبق این توافق، جریان پول از سمت اروپا به ایران در مسیری جدید ادامه خواهد یافت.

۳- افزایش بهای جهانی نفت منجر به تقویت پول ایران به عنوان یکی از صادرکنندگان نفت شده است، به ویژه آن که انتظار می رود فروش نفت ایران به اروپا ادامه یابد و پول آن به ایران برگردد.

۴- پیش بینی ها مبنی بر تصویب FATF در مجلس شورای اسلامی که موانع تبادلات بانکی ایران را می کاهد.

۵ - روشنگری رسانه ها درباره پشت پرده افزایش قیمت ارز با قیمت سازی های آنی و دلبخواهی در برخی سایت ها و کانال ها با منافع خاص. همچنین اعلام قوه قضائیه مبنی بر برخورد با عواملی که با خبرهای ساختگی، هر روز قیمت جدید و بالاتری را شایع می کنند.

۶ - انتشار اخباری مبنی بر تصمیمات جدید دولت جهت مدیریت مجدد بازار ارز .

۷ - استمرار ارائه ارز دولتی برای واردات و تعهد عملی دولت در این عرصه که بیش ۹۸ درصد ارز در این بخش مصرف می شود.

۸ - پایان فصل سفرهای تابستانی.

۹ - وضعیت جدید بورس که باعث تمایل سرمایه گذاران برای حضور در این بازار شده است.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت طلا و سکه، قیمت نفت و سوخت

نظرات کاربران