مسیر بازارهای کشور در هفته گذشته/ هشدارهایی برای فعالان اقتصادی

حواشی های سیاسی در هفته گذشته همچنان ادامه داشت، از شایعه های مربوط به نامه وزرا به رهبر تا ممنوع الخروج شدن یا نشدن رئیس سازمان خصوصی‌سازی. مسیر بازارهای کشور در هفته گذشته به ویژه تحولات قیمت ارز، هشدارهایی برای فعالان اقتصادی مبنی بر وجود قصد و تصمیم برای ثابت نگهداشتن دلار در نرخ 10هزار تومان به دنبال داشت. در هفته گذشته شاهد افزایش 900 ریالی نرخ ریال در برابر دلار امریکا بودیم. بازار طلا نیز در هفته گذشته شاهد فراز و فرودی اندک بود و به نوعی ثبات را در ذهن تداعی می کرد و شاخص کل بورس در هفته گذشته با کاهش 2 هزار و 654 واحدی روبرو گردید.

با ورود به هفته دوم بهمن ماه، ایران بازهم به پایان مهلت اف. ای . تی. اف برای مبارزه با پولشویی نزدیک شد. تشکیل جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی و تصمیم گیری در خصوص دو لایحه پالرمو و سی. اف. تی، تکلیف ایران در این زمینه مشخص خواهد شد و انتظار می رود که نام ایران در این زمینه کنار کره جنوبی قرار نگیرد. 
هفته گذشته همچنان حواشی سیاسی ادامه داشت، از شایعه های مربوط به نامه وزرا به رهبر تا ممنوع الخروج شدن یا نشدن رئیس سازمان خصوصی‌سازی. برخی روزهای هفته هم خبرهایی مبنی بر تنظیم بازار شب عید از سوی مسئولان اعلام می شد.
مسیر بازارهای کشور در هفته گذشته به ویژه تحولات قیمت ارز، هشدارهایی برای فعالان اقتصادی مبنی بر وجود قصد و تصمیم برای ثابت نگهداشتن دلار در نرخ 10هزار تومان به دنبال داشت. موضوعی که می تواند با همه تلاش های همتی و وزیر اقتصاد با تاکید بر بازگشت ارز صادراتی به کشور برای ساماندهی بازار ارز، نتیجه همه جوش و خروش های ارزی اخیر با آن همه پیامد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی باشد.
نرخ ریال در برابر دلار امریکا 900 ریال افزایش یافت. به نظر می رسد رشد دلار در میانه هفته به قیمت های بالای 118 هزار ریال سبب شد که معامله گران با تصور این که حرکت سکه دوباره صعودی می شود، اقدام به خرید سکه کردند اما در پایان هفته در زمان ارائه گزارش، روند قیمتی دلار نزولی شده و به قیمت هفته ماقبل برگشت.
بازار طلا در هفته گذشته شاهد فراز و فرودی اندک بود و به نوعی ثبات را در ذهن تداعی می کرد. هر گرم طلای 18 عیار 1.27 درصد افزایش یافت و با رشد 46 هزار و 200 ریالی به 3 میلیون و 656 هزار و 900 ریال رسید.
سکه امامی نیز همراستا با رشد هر گرم طلای 18 عیار 3.2 درصد افزایش یافت و با صعود یک میلیون و 284 هزار ریالی به 40 میلیون و 670 هزار ریال رسید.
رشد سکه و طلای 18 عیار در حالی صورت می گیرد که در بازار جهانی هر اونس طلا 0.5 درصد کاهش یافت و با افت 6 دلاری به 1 هزار و 285 دلار رسید.
شاخص کل بورس در هفته گذشته 2 هزار و 654 واحد کاهش را تجربه کرد و در سطح 162 هزار و 940 واحد ایستاد. به این ترتیب شاخص کل بورس بازدهی منفی 1.6 درصدی را ثبت کرد.
دفعات داد و ستد نسبت به هفته ماقبل با رشد 31.5 درصدی مواجه شد و با رشد 266 هزار و 25 نوبت به 1 میلیون و 109 هزار و 30 نوبت رسید. مهمترین دلیل رشد نوبت های معاملاتی در هفته گذشته، عرضه اولیه سهام «لوتوس پارسیان» بود که استقبال خریداران سبب شد دفعات داد و ستد معاملاتی افزایش یابد.
اما حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته ماقبل به ترتیب 23 و 20 درصد کاهش یافت و با افت 3 هزار و 113 میلیون سهمی و 6 هزار و 705 میلیارد ریالی بترتیب به 10 هزار و 591 میلیون سهم و 27 هزار و 213 میلیارد ریال رسید.
در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته گذشته شاهد کاهش 4 هزار و 208 واحد شاخص کل بودیم. هر چند در بقیه روزهای هفته شاخص کل به ترتیب 531، 883 و 135 واحد رشد بودیم اما کاهش شدید در روز دوشنبه سبب شد که شاخص کل بورس مجموع هفته را نزولی به پایان برساند.
خبرهای تایید نشده افزایش سرمایه 400 درصدی بانک تجارت و اجرایی شدن افزایش سرمایه سایر بانک ها سبب شد که دوباره تنور معاملات گروه بانکی گرم شود به طوری که تعدادی از نمادهای این گروه در ساعاتی از روزهای هفته قبل، صف خرید را تجربه کردند.
عرضه اولیه 10 درصد از سهام لوتوس پارسیان به روش بوک بیلدینگ در هفته گذشته، سبب شد که عده ای از فعالان بازار سرمایه برای ابتیاع این سهم تازه وارد اقدام به فروش دیگر داراریی های خود کنند چرا که تجربه نشان داده است عرضه اولیه ها معمولا بازدهی 20 درصدی بدون ریسک را نصیب خریداران می کند.
کارشناسان افزایش نرخ دلار در بازار آزاد، ارائه کمتر از انتظار گزارش های 9 ماهه شرکت های بورسی، حل نشدن تحولات دیپلماتیک و کمبود نقدینگی در بازار سرمایه را مهمترین دلایل نزولی شدن بورس دانسته و معتقدند تا پایان سال با توجه به برنامه های عرضه اولیه که در دستور کار بورس و فرابورس قرار دارد نباید انتظار رشد شارپی را از بورس داشت.
قیمت نفت در طول هفته اخیر با روندی کاهشی همراه بود. مهم ترین عامل این کاهش قیمت را می توان پیش بینی های کاهش تقاضا به دلیل کندی رشد اقتصاد های بزرگ مانند چین خواند. اما در کنار این عامل افزایش تولید نفت در آمریکا نیز بر افت قیمت ها تاثیر گذار بوده است.
آلفونسو اسپارزا، تحلیلگر ارشد موسسه اوآندا در این باره گفت: نگرانی ها در مورد جنگ تجاری موجب کاهش پیش بینی ها از رشد اقتصاد جهانی شده و از این جهت احتمال کاهش تقاضا برای مصرف انرژی نیز وجود دارد.
این در حالی است که صندوق بین المللی پول پیش بینی خود از رشد اقتصاد جهانی را کاهش داد و نتایج یک تحقیق نیز نشان داد که میزان بدبینی نسبت به وضعیت اقتصادی بیشتر شده است. این آمارها نشان دهنده چالش های پیش روی سیاست گذاران با توجه به بحران های احتمالی نظیر تشدید جنگ تجاری و برگزیت است.
همچنین گفته می شود؛ دیگر عاملی که بر چشم انداز اقتصاد جهانی سایه افکنده کاهش رشد اقتصادی چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان است.
با وجود این برخی از کارشناسان بر این باورند که آمریکا به زودی صادرات نفت ونزوئلا را تحریم خواهد کرد، مساله ای که در کنار بحران های سیاسی و اقتصادی این کشور، میزان عرضه را در بازار نفت کاهش خواهد داد.
همچنین پیش بینی ها نشان می دهد که روند صعودی تولید نفت آمریکا در سال 2019 کند خواهد شد و این مساله نیز می تواند عاملی باشد برای افزایش قیمت نفت در ماه های آتی.
در نتیجه قیمت نفت خام برنت که در آغاز هفته گذشته 62.74 دلار بود، در پایان هفته به 60.75 دلار به ازای هر بشکه رسید که نشان از کاهش 2 دلاری قیمت در طول هفته بود.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت نفت و سوخت، قیمت طلا و سکه

نظرات کاربران