سکون ایران و یکه تازی رقبا در صنعت طلا

صنعت طلا و جواهرسازی که با گردش یک هزار میلیارد دلاری خود دارای نقش بسیار تاثیرگذاری در اقتصاد جهان است. همچنین این صنعت از نمونه فعالیت‌هایی است که فارغ از جنبه زیبایی و سرمایه‌ای؛ در بخش‌های پزشکی و صنعتی نیز کاربرد بسیاری دارد.

با نیم نگاهی به وضعیت موجود در صنعت طلا سازی جهان و مراودات تجاری قدرتمند برخی از کشورها همچون ترکیه و تایلند به عمق سُکون صنعت مذکور در ایران پی خواهیم برد و این فاصله در شرایطی رقم خورد که در سالیان نه چندان دور ، رقبای ما نظاره‌گر موفقیت و شکوه کم نظیر ایران در صنعت طلا سازی بوده اند.

امیرحسین رستم پور، یکی از فعالان عرصه طلا سازی در استان البرزبا اشاره به نقش بسیار برجسته طلا سازی در میان صنایع جهان و سودآوری بسیار قابل توجه حوزه فعالیتی اشاره شده در بازارهای تجاری دنیا اظهار کرد: باوجود چنین اهمیتی، متاسفانه در سالیان گذشته به دلایل گوناگون همچون نبود برنامه ریزی مناسب، وجود برخی نارسایی‌های اقتصادی و برخی غفلت ها، شاهد عقب ماندن ایران در این صنعت پولساز در مقایسه با برخی از رقبا بوده ایم.

وی افزود: البته اطلاق نام رقبا باید با وسواس بسیار انتخاب شود، زیرا کشورهایی همچون ترکیه و تایلند که سهم بزرگ و نقش تاثیرگذاری در بازار ایفا می‌کنند؛ رقبایی نوظهور هستند که در فقدان و خلأ حضور پررنگ تر ایران،ا ین‌چنین نمایان می‌شود، البته طرح این موضوع نافی برنامه ریزی و تلاش آنها برای دستیابی به چنین جایگاهی نیست.

این فعال در حوزه طلاسازی در ادامه بیان کرد: یکی از دلایل عمیق تر شدن رکود ایران در این عرصه، به هزینه های سنگین بیمه، عوارض شهرداری و بخصوص مالیات بر ارزش افزوده باز می‌گردد، که در صورت تسهیل شرایط، وضعیت دیگری را در حوزه مذکور شاهد می بودیم.

رستم پور گفت: این نارسایی‌ها هزینه تولید را بالا برده و به طور قطع در شرایطی که قیمت تمام شده افزایش پیدا می‌کند، امکان پیشی گرفتن از رقبا در بازارهای جهانی سخت تر از گذشته خواهد شد و می طلبد با تدبیر و درایت، شرایط به سمت و سویی سوق پیدا کند که هزینه تولید و یا قیمت تمام شده آن به حداکثر ممکن کاهش یابد.

وی افزود: همین عارضه بستر ساز واردات طلا و فراتر از آن، قاچاق این کالای خاص و ارزشمند شده و به طور قطع این معضل، هزینه‌های سنگینی را برای اقتصاد کشور در پی خواهد داشت که باید برای مهار و کنترل حداکثری آن تلاش هر چه بیشتری را لحاظ کند.

این فعال در عرصه طلاسازی گفت: طبق گزارش‌های منتشر شده، سهم ایران در صادرات طلا، حدود 20 میلیون دلار برآورد می شود، که با در نظر گرفتن گردش مالی یک هزار میلیارد دلاری این صنعت و پیشینه ای که ایران در گذشته از آن برخوردار بوده، انتظار می رود ضریب کَمی و کِیفی میزان صادرات با افزایش هر چه بیشتر همراه شود.

اشتغال 50 هزارنفر در صنعت طلا سازی ایران
محمد اسلامی، کارشناس بازار با اشاره به لزوم حمایت و تقویت هر چه بیشتر بنیه کشور در عرصه های اشتغالزا اظهار کرد: در شرایطی که شاهد بیکاری عمیق در سطح کشور و عدم توان دولت در پوشش و جذب تمامی متقاضیان کار و اشتغال هستیم، انتظار می رود عرصه برای فعالان صنعتی و تولیدی بیش از پیش هموار شود.

وی افزود: بازار طلا و جواهر بخصوص در بخش تولیدی، یکی از این حوزه ها به شمار می رود که بنابر آمار موجود، قریب به 50 هزار نفر در آن مشغول به فعالیت هستند.

کارشناس بازار گفت: طبق اظهار نظر برخی مسئولان، این عرصه؛ از توانایی جذب 350 هزار نفر برخوردار است که البته حصول این امر منوط به رونق هر چه بیشترِ عرصه مذکور است.

15 تا 22 درصد مصنوعات داخل ویترین طلا فروشی ها، بصورت غیرقانونی وارد شده است
براین اساس یکی از تهدیدات موجود در پیش روی بازار طلای کشور به واردات غیرقانونی معطوف می شود، عارضه‌ای که با ملاک نظر قرار دادن، اظهارات مسئولان مربوطه (محمد کشتی آرای،رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران) در ارتباط با میزان قاچاق و واردات غیرقانونی طلا، به عمق این معضل پی خواهیم برد.

چندی پیش، کشتی آرای در گفتگویی با رسانه ها اظهار کرد: قریب به 15 تا 22 درصد مصنوعات موجود در ویترین طلا فروشی ها از محل واردات غیرقانونی تامین می شود. به واقع، عدد و رقم مذکور برای بازاری همچون طلا فروشی که واحدهای وزنی آن با حداقل ها محاسبه می شود، آنچنان سنگین و تامل برانگیز است که می‌طلبد برای کاهش هر چه بیشتر آن اقدامات لازم عملیاتی شود.

انتظار می رود با برنامه ریزی مدون و هدفمند، از این پتانسیل ایران در راستای توسعه و شکوفایی تجارت و اقتصاد کشور، بخصوص در حوزه صادرات محصولات غیرنفتی به نحو شایسته‌تری استفاده شود، زیرا همچنان کم نیستند کشورهایی که در صورت هموار شدن بستر فعالیت ها و رفع موانع موجود، رغبت و انگیزه بسیاری برای خرید طلای ایران و تولیدات هنرمندان این عرصه در بخش مصنوعات از خود نشان خواهند داد و این مهم در سایه پشتیبانی و حمایت موثر از طراحان ایرانی، به نحو مطلوبی قابل حصول خواهد بود.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت طلا و سکه، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران